Sedan 1924

Svenskt Tenn grundades 1924 av Estrid Ericson, som tio år senare knöt Josef Frank till företaget. tillsammans skapade de den lika eleganta som färgstarkt mönstrade och personliga inredningsstil som genomsyrar Svenskt Tenns sortiment än idag.

Bild på Estrid Ericson & Josef Frank

Historia

I oktober 1924 öppnar Svenskt Tenn på Smålandsgatan i Stockholm. Bara trettio år gammal har teckningsläraren Estrid Ericson från Hjo investerat arvet hon just fått från sin far i ett eget företag.

Tillsammans med den etablerade tennkonstnären Nils Fougstedt vill Estrid Ericson erbjuda moderiktig tennkonst till rimliga priser. De tillverkar den själva i den lilla verkstaden bakom butiken. Tenn har snabbt etablerat sig som ett av tidens mest spännande material. Det konkurrerar mer med det nya glaset och keramiken än med metaller som silver och nysilver. Och Svenskt Tenn, som är en etablerad kvalitetsbeteckning, ter sig som ett namn i tiden.

Mer om Svenskt Tenns historia
Estrid Ericson och hennes käraste ägodelar

Estrid Ericson

När Estrid Ericson 1934 erbjöd Josef Frank en fristad att leva och verka i, vände hon ett nytt blad i den svenska formhistorien. Den österrikiske arkitekten och den svenska butiksägaren blev snabbt en oslagbar duo.

Det var visserligen Josef Frank som ritade möblerna och textilierna, men det var Estrid Ericson (1894 – 1981) som hade öga för hur de bäst skulle komma till sin rätt. Tillsammans förvandlade de två den nakna och nyktert sakliga funkisen till något mjukt och hemtrevligt. Deras variant var internationell och sofistikerad och inkluderade både mönster, färger och ting, utan att för den sakens skull förlora sin enkelhet.

Fördjupa dig om Estrid Ericson
Porträtt Josef Frank

Josef Frank

Josef Frank har gjort djupa avtryck i den svenska formhistorien. Trots att han redan var 50 år när han flydde antisemitismen i Österrike för Sverige och Svenskt Tenn, räknas arkitekten som en av Sveriges genom tiderna viktigaste formgivare.

På Svenskt Tenn fick Josef Frank både en unik scen och ovärderlig hjälp från Estrid Ericson, som var en osedvanligt konstnärligt lagd producent. Han belönade henne genom att vara extremt produktiv: det finns över 2 000 möbelskisser och 160 textila mönster signerade Frank i Svenskt Tenns arkiv.

Fördjupa dig om Josef Frank
Textil Mirakel

Ann Wall

”Man ska aldrig härma en Picasso”. Det var med det talesättet i bakhuvudet som Ann Wall 1979 tog över vd-posten på Svenskt Tenn efter Estrid Ericson.

Det var ett konstnärligt högstående men administrativt gammalmodigt företag hon kom till – Estrid Ericson hade varit vd ända upp i 80-årsåldern – så Wall inledde sitt arbete med att genomföra en mängd organisatoriska förbättringar. Alltifrån betalningsrutiner och lagerhållning till öppettider och marknadsföring sågs över.

Så småningom genomfördes en väl övervägd förnyelse av sortimentet. Sten för sten lades grunden till den kommersiella kulturinstitution som Svenskt Tenn är idag. Det var för övrigt Ann Wall som myntade det uttrycket. På 1990-talet hade Svenskt Tenns omsättning åttafaldigats.

Med tiden etablerades också samarbeten med utvalda, samtida formgivare och med konst- och designhögskolor. När Ann Wall efter 20 år som vd drog sig tillbaka instiftade Beijerstiftelsen ett designpris i hennes namn. Allt enligt den nya affärsidén ”att föra Estrid Ericsons och Josef Franks anda vidare i modern tappning.”