-
Language
-
Land
Boka ett privat besök utanför ordinarie öppettider, vänligen kontakta info@svenskttenn.se
Svenskt Tenn AB använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig.
Cookies används både för att vår hemsida ska fungera och för att du inte upprepade gånger ska få viss engångsinformation och kunna logga in på olika tjänster.
Det finns två typer av cookies. Den permanenta cookien sparar en fil på din dator för att kunna anpassa webbplatsen efter dina önskemål, val och intressen eller det faktum att du besökt sidan tidigare. Sessionscookien skickas mellan din dator och servern under tiden du besöker webbplatsen och raderas när du stänger din webbläsare.
Svenskt Tenns webbplats använder både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies används för att du inte upprepade gånger ska få viss engångsinformation och sessionscookies används för att du ska kunna logga in på olika tjänster.
Du kan inte välja bort cookies som är nödvändiga för att sidan ska fungera. Däremot kan du välja om du ska acceptera de cookies som syftar till att förbättra användarupplevelsen för hemsidan. Det vill säga cookies som används för att anpassa webbplatsen efter dina önskemål, val och intressen och komma ihåg att du besökt sidan tidigare eller som syftar till att du inte ska få samma information flera gånger. Du kan senare ändra dina cookie inställningar genom att ändra inställningar i din webbläsare så att cookies inte accepteras.
Godkänn vår behandling av cookies Läs mer
Josef Franks omtalade mönster firar ständigt nya triumfer. Han experimenterade med alltifrån motiv och rapportering till övertryck. En av framgångsfaktorerna bakom de världsberömda textilierna heter screentryck – ett tidskrävande men kvalitativt sätt att trycka på textil.
Att screentrycka textil är en tidskrävande process. Bara 60 meter av ett färgstarkt mönster som Josef Franks ”Hawaii” tar en hel dag att trycka.
– Men screentryck lönar sig ändå i längden, menar Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn. Inte minst för att det är en tryckprocess i vilken man kan arbeta med övertryck, vilket innebär till exempel att man trycker blått på gult för att få en grön yta.
– Josef Frank visste att utnyttja övertryckets potential till fullo och det gav hans mönster en vacker och levande yta. I mönstret ”Brazil” arbetade han till och med med tre färger i övertryck. Att Frankmönstren trycks med reaktiv färg spelar också en roll, både för känslan i textilen och för att den ska åldras vackert, berättar Thommy Bindefeld. Reaktiv färg går in i de textila fibrerna, till skillnad från pigmentfärg, som lägger sig på ytan. Kvaliteten på själva väven är naturligtvis också viktig för helheten.
Screentryck är en tryckteknik som bygger på att färg, med hjälp av en rakel, pressas genom en tunn väv som är fastspänd i en ram. Schablonens väv är täckt av en lack i de partier som inte ska släppa igenom färg till tyget under ramen. Men innan man kommit så långt måste man förstås tillverka schablonerna.
Först scannar man in originalmönstret i en dator, där det färg separeras. I olika steg för man sedan över mönstret till schabloner. Det behövs en schablon för varje färg. Josef Franks mönster ”Hawaii” trycks till exempel med sju olika färger, och eftersom man behöver två schabloner per rapport, måste man tillverka totalt 14 schabloner.
Plantrycksbordet där Svenskt Tenns tyger trycks är 60 meter långt. Där trycker man en färg i taget, på varannan rapport, så att färgen hinner torka lite innan man börjar om igen och fyller i de resterande rapporterna. Numera är det en robot som drar det tyngsta lasset när den tunga ramen ska flyttas framåt, men två personer behövs ändå, en på vardera sidan om ramen, för att fylla på färg och kontrollera processen. När man tryckt färdigt är det dags att fixera färgerna i värme. Man måste också tvätta ur överflödig färg och sträcka ut tyget igen. Innan det är klart för leverans synas också tyget manuellt.
Schablontryck på textilier har en lång historia. Tryckmetoden användes redan för flera tusen år sedan i Egypten, Kina och Grekland, där ”öppna” partier i en schablon släppte igenom färg. På den tiden skars schablonerna ut i läder, inoljat papper eller metall. För att dessa skulle ligga på plats under tryckningen fästes de med trådar av silke eller hårstrån, vilka ibland kan ses på gamla tryck som tunna linjer mellan schablonerna.
Nästa steg i utvecklingen var att spänna upp en väv av silke på en träram och sedan fästa schablonerna direkt på väven. Tekniken spred sig från Kina och Japan vidare över Asien och kom till Europa under 1700-talet. Den användes mycket för att trycka exklusiva tapeter på linne och silke. Det första fotobaserade arbetssättet introducerades i början av 1900-talet i USA och innebar en smärre revolution för tekniken. Josef Franks stora mönsterinspiratör William Morris tillhör de formgivare och konstnärer som använt screentryck. Roy Lichtenstein, Andy Warhol och Louise Bourgeois likaså.