Kundservice

Kontakta Svenskt Tenns Kundservice eller läs om vanliga frågor och svar angående sortiment, leveranstider och köpvillkor.

Intro Kundserive - Svenskt Tenn

Öppettider Måndag – Fredag 10.00 – 18.00

Kontakta Svenskt Tenns Kundservice vid frågor och beställningar. Maila info@svenskttenn.se eller ring 08-670 16 00. Du kan även chatta med Svenskt Tenns kundsupport vid direkta förfrågningar. Chatten är öppen måndag – fredag klockan 09.00 – 18.00.

Kontakta Kundservice


*Obligatoriskt fält

Frågor & Svar

Nedan finner du frågor och svar på våra vanligaste frågor. Om du inte hittar svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta Svenskt Tenns Kundservice.

Betalning

  • Vilka betalsätt finns på hemsidan?

    Vid beställning genom hemsidan accepterar Svenskt Tenn betalning med följande betal- och kreditkort: VISA, Mastercard, AMEX/American Express. Direktbetalning via Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea samt mot Klarna Faktura (Kunder inom Sverige kan kontakta Klarnas kundservice på telefon 08 120 120 vid eventuella frågor och funderingar). Svenskt Tenn accepterar även betalning genom PayPal. Vid beställning hos vår Kundservice betalar Du mot postförskott eller genom förskottsbetalning till Svenskt Tenns bankkonto. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kortbetalning vid beställning hos Kundservice.

  • Om jag beställer en vara på hemsidan mot faktura och vill returnera varorna. Hur gör jag då med fakturan?

    Kontakta Svenskt Tenns Kundservice på telefon 08 670 16 00 för att skjuta upp förfallodatum så att fakturan ej förfaller. Varuvärdet krediteras när varorna har kommit i retur till Svenskt Tenn.

  • Kan jag dela upp min betalning när jag handlar på hemsidan?

    Ja, genom Klarna Faktura.

  • Var kan jag se saldot på mitt presentkort?

    Här kan du se saldot på ditt presentmynt/ presentkort. Ange kortets identitet, antingen med mobiltelefonnummer och den 5-siffriga koden i SMS:et eller den 16-siffriga koden.

  • Hur hanterar Svenskt Tenn mina personuppgifter?

    För fullgörandet av ett köp är Svenskt Tenn skyldigt att samla in personuppgifter. Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. De uppgifter som lämnas vid registreringen registreras och behandlas av Svenskt Tenn. Du har rätt att en gång per år begära utdrag för den information som finns registrerad om dig. Om några uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller missvisande rättar vi självklart till dem om du meddelar oss. Du kan även begära att få uppgifterna om dig raderade. Svenskt Tenn använder endast uppgifterna för det rätta fullgörandet av ett köp och säljer inte personuppgifterna vidare till tredje part. Genom godkännande av Villkoren godkänner Du även Svenskt Tenns insamling och behandling av personuppgifterna.

  • Kan mitt företag handla mot faktura på Svenskt Tenns hemsida?

    Ja.

  • Kan jag betala med presentkort/presentmynt på hemsidan?

    Nej. Presentmynten och presentkortet gäller enbart i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm.

  • Kan jag betala en tjänst från exempelvis Inredninsateljén med ett presentkort eller presentmynt?

    Ja, presentkortet och presentmynten fungerar som betalningsmedel oavsett om väljer att handla en produkt eller att betala för en tjänst.

  • Tar Svenskt Tenn ut en avgift vid betalning med faktura?

    En fakturaavgift om 30 kronor tas ut.

  • Kan jag känna mig säker när jag handlar via Svenskt Tenns hemsida?

    Svenskt Tenn erbjuder alltid ett säkert betalningssätt. Vi samarbetar med PayEx som uppfyller kraven på PCI DSS. Alla kortuppgifter och dina personuppgifter är krypterade vilket innebär att endast behöriga personer kan ta del av informationen.

Leverans & Frakt

  • Hur lång är leveranstiden för varor köpta via hemsidan?

    Normal leveranstid är tre – fem arbetsdagar om varan ska skickas inom Sverige och du har angivit ditt mobiltelefonnummer för leveransavisering. Har du inte angivit ditt mobiltelefonnummer kan leveransen ta upp till två dagar extra. För övriga varor kontakta kundtjänst för korrekt leveranstid.

  • Kan jag beställa en vara och få den levererad till en annan adress?

    Ja, med undantag för fakturakunder då det endast går att beställa till folkbokföringsadress.

  • Kan jag beställa en vara online och hämta ut i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm?

    Ja. Om Du placerar din order innan klockan 12.00, finns den att hämta i butiken på Strandvägen 5 nästkommande arbetsdag efter klockan 10.00. Du kommer att få en sms-avisering när dina varor finns att hämta i butiken.

  • Kan jag själv välja utlämningsställe av mitt paket?

    Ja, du väljer utlämningsställe i kassan innan betalning.

  • Hur fungerar expressfrakten?

    Vid köp i Svenskt Tenns webbutik kan Du välja att få dina varor levererade med Expressfrakt. Detta innebär att om Du genomför din order måndag – torsdag före klockan 11.00, så kommer varorna att levereras med posten efterföljande dag.

  • Vad händer om jag inte hinner hämta mina varor på utsatt tid?

    För paket som inte hämtas ut inom skälig tid ansvarar vi inte. Outhämtade paket som returneras till oss fraktas på din risk och vi ansvarar heller inte för varan efter det att den har returnerats till oss. Det är därför viktigt att du hämtar ut eller tar emot ditt paket även om du har ångrat dig. Vid outhämtade paket debiterar vi en avgift om 250 kr för paket som skickats inom Sverige och 350 kr för paket som skickats till annat land, vilket motsvarar våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering.

  • Hur lång tid tar det innan mina beställda varor kommer till Svenskt Tenn på Strandvägen 5 om jag har valt utlämning i butik?

    Om Du placerar din order innan klockan 12.00, finns den att hämta i butiken på Strandvägen 5 nästkommande arbetsdag efter klockan 10.00. Du kommer att få en sms-avisering när dina varor finns att hämta i butiken. Medtag giltig legitimation.

  • Vilka länder levererar Svenskt Tenn till?

    Leverans av produkter köpta via Svenskt Tenns hemsida sker till Sverige och Europa, Nordamerika, Asien och Australien. För övriga länder kontakta kundservice.

  • Vad kostar frakten när jag handlar på Svenskt Tenns hemsida?

    Fraktkostnaden varierar beroende på produkt. När Du placerat önskad produkt i varukorgen så visas fraktpriset. För fraktpriser från Svenskt Tenns butik på Strandvägen i Stockholm eller vid beställning via Kundservice, kontakta oss på telefon 08 670 16 00.

  • Hur fungerar hemleveransen med Budbee?

    Vid köp i Svenskt Tenns onlinebutik kan Du välja att få dina varor hemlevererade med Budbee. Detta innebär att om Du genomför din order måndag – fredag före klockan 12.00, så kan du få din order hemlevererad samma eller efterföljande arbetsdag. Tjänsten är enbart tillgänglig i Stockholm, Göteborg och Malmö.

  • Kan jag spåra mitt paket?

    Ja. Du kan spåra ditt paket genom det kollinummer du mottagit när du har beställt en vara på Svenskt Tenn. Kollinumret finner du i orderbekräftelsen.

Retur av vara

  • Hur returnerar jag en vara?

    Följande gäller enbart inom Sverige, Finland och Danmark.

    1. Packa varan/varorna som Du vill returnera, gärna i originalemballaget (Svenskt Tenn värnar om miljön och ser gärna att Du använder emballaget i så stor utsträckning som möjligt). Om du utnyttjar bytesrätten/öppet köp kräver vi att Du återsänder varan i originalemballage.

    2. Ange varför Du returnerar varan, t ex om det rör ånger, reklamation, byte eller öppet köp, använd gärna den medskickade retursedeln. Lägg noteringen i lådan.

    3. Klistra den förbetalda returfraktsedeln på utsidan av lådan. Se till att täcka över den ursprungliga adressen. (Vill du ordna returen själv är Du självklart välkommen att göra det, notera dock att det oftast blir dyrare än om Du använder våra returfraktsedlar.)

    4. Om Du använder våra returfraktsedlar och har tagit emot varan som ett DHL paket ska den returneras via DHLs serviceställe, om det är ett postpaket ska den returneras via PostNords ombud.

    5. När vi har mottagit och godkänt Din returvara kommer vi att återbetala beloppet, med avdrag för returfraktkostnaden. Återbetalningen följer reglerna för respektive returanledning men krediteringen kommer alltid att ske på samma betalningssätt som Du använt när Du utförde beställningen. Se våra villkor för utförlig beskrivning av återbetalningsrutinen.

    Vänligen notera att Du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber Dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad.

  • Hur fungerar det med öppet köp och bytesrätt när jag handlar på hemsidan?

    Vår målsättning är att Du som kund ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar Du från hemsidan eller vår kundtjänst har Du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att Du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Vi lämnar förutom ångerrätten 30 dagars bytesrätt oavsett om beställning har skett genom Hemsidan eller från vår kundtjänst. Tiden räknas från orderdatumet. Du kan byta varan till annan vara av motsvarande eller lägre värde, alternativt erhålla ett tillgodohavande motsvarande vad du har betalat för varan. Om Du byter till en billigare vara än den du lämnar tillbaka erhåller du ett tillgodohavande av mellanskillnaden. Om Du vill byta varan måste du returnera den oanvänd i originalemballage och bifoga kvitto på köpet. Om varan har varit del av ett erbjudande innefattande vissa villkor, som till exempel en vara på köpet, måste samtliga varor erbjudandet har omfattat lämnas tillbaka.

  • Till vilken adress returnerar jag min vara?

    Svenskt Tenn
    Box 42054 
    126 13 Stockholm

  • Om jag har handlat mina varor via hemsidan, kan jag byta dem på Svenskt Tenns butik på Strandvägen 5 i Stockholm?

    Ja. Vänligen ta med orderbekräftelse.

  • Kan jag lämna tillbaka en vara som är köpt på Boutique Tinna i Göteborg på Strandvägen eller tvärtom?

    Ja. Vänligen ta med kvitto eller orderbekräftelsen.

Handla på Svenskt Tenn

  • Hur gör jag för att beställa möbler från Svenskt Tenn?

    Svenskt Tenn har tagit fram en Möbelguide för att på bästa sätt hjälpa Dig med ditt köp. Du kan även chatta, ringa eller maila Svenskt Tenns kundservice om du har ytterligare frågor om köp av möbler.

  • Vilka sömnadstjänster kan jag beställa från Svenskt Tenn och hur går jag tillväga?

    Svenskt Tenn har tagit fram en guide till de olika sömnadstjänster som vi erbjuder. Kontakta Kundservice om du har ytterligare frågor.

  • Jag vill sy upp gardiner av Svenskt Tenns textil. Hur går jag tillväga?

    Svenskt Tenn har tagit fram en Gardinguide för att på bästa sätt hjälpa Dig med ditt köp. Kontakta Kundservice om du har ytterligare frågor.

Möbelreparation, tvätt & Restaurering

  • Var vänder jag mig för reparation/gravyr/möbeltapetsering av Svenskt Tenns produkter?

    Svenskt Tenn rekommenderar:
    Callerts Matt-tvätt
    Värmdövägen 748
    132 35 Saltsjö-Boo
    Tel: 08-715 00 91
    Brunells Metallverkstad HB (bland annat renovering av ljuskronor och armaturer)
    Riddargatan 25
    114 57 Stockholm
    Tel: 08 – 660 47 96
    www.brunells.com
    Gilbert & Malmsten (lackering av möbler)
    Hovslagarevägen 4
    192 54 Sollentuna
    Tel: 08-35 15 10
    Ateljé Ebéniste AB (möbelrestaurering)
    Grevgatan 17 
    114 53 Stockholm
    Tel: 08-663 96 90
    Mats Landin Tapetserare
    PL 2197
    760 15 Gräddö

    Sverige
    Telefon: 0176-40067
    Michiko gravyr
    Skeppargatan 46
    114 58 Stockholm
    Tel: 08-50026229
    Askwalls Gravyr AB
    Norrtullsgatan 21
    113 27 Stockholm
    Tel: 08-20 11 52
    KAJ & NOVI Armatur
    http://kristallkronor.com/
    Armaturer kan vidarebefordras till KAJ & NOVI via El Store på Odengatan 23.
    El Store Tel: 08-661 21 21

Trygg e-handel

  • Vad innebär certifieringen?

    Trygg e-handel är en certifiering för e-handelsföretag. E-handelsföretag är företag som säljer varor och tjänster via en butik på internet (Distanshandel). E-handel bygger på samma princip som traditionell postorder, med skillnaden att varorna uppvisas på en hemsida samt att köpeavtalet ingås direkt på hemsidan.

    Det finns idag tusentals aktörer som säljer varor & tjänster på internet i Sverige och de flesta är seriösa. För att skydda dina personuppgifter och andra känsliga uppgifter är det dock viktigt att Du vet vem Du lämnar uppgifterna till. Du kanske även vill känna trygghet i att företaget kommer att leverera varorna inom avtalad tid och att Du kommer att kunna få hjälp efter köpet om behovet finns.

  • Vilka är kraven för att få certifieringen?

    Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när Du handlar, Målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på internet som i en fysisk butik.

    När Du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad olika krav. Endast seriösa e-handelsföretag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.

    Trygg e-handels krav är utformade för att Du som konsument skall känna till och ta tillvara dina rättigheter när Du handlar via internet. Bland annat ställs krav på att företaget skall vara tydlig med sin identitet, ha säkra rutiner för hantering av personuppgifter, använda säkra betalningslösningar samt ha en stabil ekonomi.

    Se fullständig förteckning av Trygg e-handels krav.

  • Var hittar jag Trygg e-handelcertifierade företag?

    Samtliga certifierade företag finns listade här. Företagen är indelande i kategorier efter sortiment så att du lätt skall kunna hitta det företag som Du är intresserad av.

  • Hur ser kontrollen ut?

    Svensk Distanshandel kontrollerar att kraven följs av de certifierade företagen genom kreditkontroller, provköp samt utredningar vid misstanke om brister. För att ge dig en extra trygghet tar Trygg e-handel emot klagomål från dig som konsument.

    Om Du klagar på ett företag som har certifieringen Trygg e-handel och det visar sig att företaget handlat felaktigt/i strid med kraven får företaget en "prick" i Trygg e-handels register. Vid allvarliga brister kan certifieringen återkallas med omedelbar verkan. Allt detta sammantaget gör att Du som konsument kan känna dig säker på att enbart seriösa företag bär Trygg e-handelsymbolen.

  • Hur vet jag att symbolen är äkta?

    För att kontrollera att symbolen är äkta klickar Du/håller muspekaren över Trygg e-handelsymbolen, se exempel.

    Varje anslutet företag har ett unikt certifikat på domänen tryggehandel.se.

Övriga Frågor

  • Kan jag få en vara inslagen som gåva när jag handlar på Svenskt Tenns hemsida?

    Ja. Vi erbjuder presentinslagning på Svenskt Tenns klassiska vis.

  • Om jag beställer ett gåvokort till mitt paket, kan jag få hjälp med att skriva en kort hälsning på kortet?

    Ja. Skriv meddelandet i rutan när du kommer till kassan så skriver vi hälsningen för hand på kortet.

  • Var hittar jag skötselråd till min produkt?

    På de flesta produkter i Svenskt Tenns webshop finns skötselråd under respektive produktsida. Kontakta gärna Kundservice på telefon 08 670 16 00 om din produkt saknar skötselråd.

  • När får ni in varan i lager?

    Genom att bevaka varan via produktsidan får du information om när varan åter finns i lager. Kontakta Svenskt Tenns Kundservice för mer information om specifik produkt.

  • Finns hela Svenskt Tenns sortiment tillgängligt via hemsidan?

    Svenskt Tenns egenproducerade varor och ett urval av Svenskt Tenns externa sortiment säljs via hemsidan.

  • Vad är Svenskt Tenns policy när det gäller plastpåsar?

    Nedskräpning med plast är ett växande miljöproblem som hotar ekosystemen världen över. Materialet kan inte brytas ned av naturen, utan smulas istället sönder till mikroplaster som skadar miljö och djurliv i skogar och hav.

    Alla plastpåsar vi människor förbrukar har en negativ inverkan på miljön, och genom att använda färre, sparar vi på jordens resurser.
    Svenskt Tenn arbetar på flera sätt för att minimera sin miljöpåverkan. Företaget ägs av Kjell och Märta Beijers stiftelse, och det överskott som genereras går till forskning inom bland annat ekologisk hållbarhet och miljövård. Beijerinstitutets forskning ger en djupare förståelse för samspelet mellan ekologiska system och samhällets och ekonomins utveckling. Målet är att finna vägar till en hållbar framtid för mänskligheten.
    Nu – i samband med Miljö- och Energidepartementets ny förordning (2016:1041) – vill vi tillsammans med Er bidra till att minska konsumtionen av plastkassar.
    Läs mer om lagstiftningen på riksdagens hemsida.

Återförsäljare

Utöver Svenskt Tenns butik på Strandvägen i Stockholm säljs en begränsad del av sortimentet hos några återförsäljare i Sverige.

Delar av sortiment

Boutique Tinna

  • Kungsgatan 56
  • 411 08 Göteborg
Tinna

Tapeter

Engelska Tapetmagasinet

  • Västra Hamngatan 18
  • 411 17 Göteborg
Engelska Tapetmagasinet

Tapeter

Måleributiken

  • Drottningholmsvägen 175
  • 167 53 Bromma
Måleributiken

Tapeter

Tapetorama

  • Södra Promenaden 63
  • 211 38 Malmö
Tapetorama