-
Language
-
Land
Svenskt Tenn AB använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig.
Cookies används både för att vår hemsida ska fungera och för att du inte upprepade gånger ska få viss engångsinformation och kunna logga in på olika tjänster.
Det finns två typer av cookies. Den permanenta cookien sparar en fil på din dator för att kunna anpassa webbplatsen efter dina önskemål, val och intressen eller det faktum att du besökt sidan tidigare. Sessionscookien skickas mellan din dator och servern under tiden du besöker webbplatsen och raderas när du stänger din webbläsare.
Svenskt Tenns webbplats använder både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies används för att du inte upprepade gånger ska få viss engångsinformation och sessionscookies används för att du ska kunna logga in på olika tjänster.
Du kan inte välja bort cookies som är nödvändiga för att sidan ska fungera. Däremot kan du välja om du ska acceptera de cookies som syftar till att förbättra användarupplevelsen för hemsidan. Det vill säga cookies som används för att anpassa webbplatsen efter dina önskemål, val och intressen och komma ihåg att du besökt sidan tidigare eller som syftar till att du inte ska få samma information flera gånger. Du kan senare ändra dina cookie inställningar genom att ändra inställningar i din webbläsare så att cookies inte accepteras.
Godkänn vår behandling av cookies Läs mer
Josef Frank hade en förkärlek för den runda formen. Den återkom ständigt, i såväl fönstren i hans arkitektoniska verk som i hans många speglar och bord. Soffbord 2139 kombinerar den runda formen med Josef Franks karakteristiska sargkant. Bordets stiliserade tassar härstammar från Queen Anne-stilen som var rådande i England under första delen av 1700-talet. De tre benen smalnar av neråt och ger ett luftigt intryck som förstärks av ”midjan” upptill.
Att blanda olika material var också karaktäristiskt för Josef Franks formgivning och genom att låta tillverka skivan i almrot och sargen samt benen i valnöt ville han skapa ett livfullt uttryck. Bordet är formgivet år 1952 för Svenskt Tenn.
Genom åren ritade Josef Frank många olika soffbord och småbord, och fler av dem återfinns i sortimentet än idag. Uppskattningsvis formgav han närmare 300 olika varianter, varav 100 skapades för hans egen firma Haus und Garten, och 200 för Svenskt Tenn. Dessa soffbord och småbord finns i många olika storlekar, i skiftande form och konstruktion. Exklusiva naturmaterial som travertin, marmor, palisander och almrot blandas med vackra träslag som pyramidmahogny, ek och valnöt.
Josef Frank förordade tydligt redovisade material för sina soffbord och sidobord, och använde ogärna andra, exempelvis betsade, träslag. Vid flera tillfällen använde han rotfaner, som bidrar till ett levande uttryck i soffborden och sidoborden, och han blandade gärna upp materialet med andra träslag. Lackerade ytor hölls i grundfärger bestående av svart, vitt, rött, blått, gult och grönt; färger som är tänkta att hålla över tid och vara opåverkade av trender.
På finsnickeriet Eriksson och Söner utanför Nyköping ytfanerar man både bordsskivan till ”2139” och många andra av Josef Franks möbler. Det är en procedur som kräver stor hantverksskicklighet i alla led. Redan det rotfaner som används kräver gedigen kunskap, då det svarvas fram i millimetertunna blad.
Att laga och klistra faner till ett bord kan ta upp till en arbetsdag. Först pressas fanerbladen i värme vilket slätar ut dem. Sedan startar det tidsödande arbetet med att ”bygga upp” faneret. Man lägger fem-sex fanerblad på en plywoodskiva, så att de överlappar varandra, och stiftar fast dem med små spikar.
Därefter sågas de i sicksack, så att det blir ett slags vågrörelse i faneret. Det gör man för att skarvarna inte ska synas. Nu har man två halvor som man viker med fanerets framsidor mot varandra. Och så ”lagar” man baksidorna med långa pappersremsor. Så småningom nålar man fast fanerbladen på en mjuk lamellskiva, för att sedan klistra fast dem på en skiva, som i sin tur ska pressas under värme igen så att skarvarna jämnas ut.