• Produktinformation
    Artikelnummer:
    107123

    Det tvådimensionella möter det tredimensionella i Tim Karlssons vas ”Kontur”, som är en hyllning till Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Innan hon startade Svenskt Tenn arbetade Estrid Ericson som teckningslärarinna, vilket gestaltas i vasen. Den genomgående linje som skapar en kontur blir som en bild av en vas i vasen. Den traditionella flaskformen är munblåst i en handsvarvad träform på Reijmyre Glasbruk. En sliparmästare har handblästrat dekoren. 

  • Produktinformation
    Artikelnummer:
    107123

    Det tvådimensionella möter det tredimensionella i Tim Karlssons vas ”Kontur”, som är en hyllning till Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Innan hon startade Svenskt Tenn arbetade Estrid Ericson som teckningslärarinna, vilket gestaltas i vasen. Den genomgående linje som skapar en kontur blir som en bild av en vas i vasen. Den traditionella flaskformen är munblåst i en handsvarvad träform på Reijmyre Glasbruk. En sliparmästare har handblästrat dekoren. 

  • Design

    Det tvådimensionella möter det tredimensionella i Tim Karlssons vas ”Kontur”, som är en hyllning till Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Innan hon startade Svenskt Tenn arbetade Estrid Ericson som teckningslärarinna, vilket gestaltas i vasen. Den genomgående linje som skapar en kontur blir som en bild av en vas i vasen. Den traditionella flaskformen är munblåst i en handsvarvad träform på Reijmyre Glasbruk. En sliparmästare har handblästrat dekoren. 

    Formgivare

    Tim Karlsson

    Tim Karlsson tog sin examen från Beckmans Designhögskola i juni 2016. Tillsammans med Svenskt Tenn fick han produktutveckla vasen på Reijmyre tack vare att han utsetts till en av Svenskt Tenns två glasstipendiater 2016.

  • Design

    Det tvådimensionella möter det tredimensionella i Tim Karlssons vas ”Kontur”, som är en hyllning till Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Innan hon startade Svenskt Tenn arbetade Estrid Ericson som teckningslärarinna, vilket gestaltas i vasen. Den genomgående linje som skapar en kontur blir som en bild av en vas i vasen. Den traditionella flaskformen är munblåst i en handsvarvad träform på Reijmyre Glasbruk. En sliparmästare har handblästrat dekoren. 

    Formgivare

    Tim Karlsson

    Tim Karlsson tog sin examen från Beckmans Designhögskola i juni 2016. Tillsammans med Svenskt Tenn fick han produktutveckla vasen på Reijmyre tack vare att han utsetts till en av Svenskt Tenns två glasstipendiater 2016.

  • Hållbarhet & tillverkning

    Material

    Glas

    Svenskt Tenn värnar om miljö och hållbarhet, och de klassiska glasföremålen i sortimentet är inget undantag. Reijmyre Glasbruk i Östergötland använder sig av en glaskvalitet i helt blyfri kristall. Ugnarna som används i tillverkningsprocessen är eldrivna, miljövänliga och energisnåla och släpper varken ut kväveoxid eller koldioxid. Glasbruket använder sig enbart av el utvunnen från vatten och vindkraft, och allt glas som kasseras smälts om och används på nytt. Avfall som wellpapp och annat brännbart källsorteras och skickas till återvinning.

    Genom att köpa svenskt glas kan långa transporter med miljöpåverkan undvikas, och genom att tillverka tidlösa produkter i hög kvalitet och med lång livslängd, arbetar vi för att inte slösa med jordens resurser. Det är sällan tidlösa glasföremål slängs. Istället bevaras de genom åren och kan säljas vidare eller ges i gåva till nästa generation.

    Så tillverkas pressglas från Reijmyre glasbruk i Östergötland

    När man tillverkar pressglas går det att få fram detaljerade reliefer på glasytan som inte är möjligt vid munblåst glas. Arbetet börjar med att glasmassan smälts i ugnarna under natten. Glassmältaren höjer temperaturen i smältugnarna till 1400 ° C och skopar i glasmäng som sedan smälts under noga övervakning. Framåt morgonen sänks temperaturen för att glasmassan ska vara nere i arbetstemperaturen 1100 ° C när glasblåsarna börjar sin arbetsdag klockan 06.00.

    Nu börjar tillverkningsprocessen i glashyttan. Anfångaren fångar an glasmassa på en så kallad anfångningskula, en järnstång med en stor järnkula i änden. Därefter tar pressmästaren vid och klipper av precis rätt mängd glasmassa i järnformen innan pressen startas och glaset trycks ut. Dessa moment är bland de svåraste i processen, och de som kräver störst erfarenhet och hantverksskicklighet. Rätt mängd glasmassa måste fångas an och klippas av utan att glasblåsor, sliror eller att andra fel uppstår, något som enbart kan göras för hand och med rätt känsla för hantverket.

    När glaset svalnat till cirka 650 ° C kan det lyftas bort från formen till ett bord där två glasblåsare polerar föremålet med gasollåga för att det ska bli blankt och fint. Därefter lyfts föremålet in i en kylugn där temperaturen långsamt sänks från 500 ° C till rumstemperatur, något som tar ungefär sex timmar.

    När glaset är kylt är det dags för efterbearbetning och kvalitetskontroll. De få färdiga produkter som har glasfel eller andra skavanker sorteras bort och smälts sedan om för att vara med om processen på nytt. Resterande graveras med Svenskt Tenns logotype i botten, rengörs och slutkontrolleras innan de slutligen packas och skickas till Svenskt Tenn. På slutprodukten syns ibland svaga sömmar eller ränder, något som bör ses som spår av den hantverksmässiga produktionen.

    Exempel på föremål som tillverkas på detta sätt är Josef Franks ovala tallrik, Kinaskålen, Hortuskrukan samt Jardinjären i samma serie.

    Hållbarhet i fokus

    Läs mer om Svenskt Tenns hållbarhetsfilosofi nedan.

  • Dela

Vas Kontur Glas

Produkten har utgått