Det spelar ingen roll om man blandar gammalt och nytt, blandar möbelstilar, färger och mönster. Saker som man tycker om kommer ändå av sig själva smälta samman till en lugn enhet.
Så skrev Josef Frank redan på 1950-talet, och faktum är att hans mänskliga modernism i kombination med Estrid Ericsons konstnärlighet utgör fundamentet för Svenskt Tenns inredningsfilosofi än idag. Tillsammans skapade duon en högst personlig stil med inslag av både wiensk elegans och svensk funkis. Tvärt emot tidens ideal var den färgglad och mönstrad, inkluderade både högt och lågt och gjorde oförskräckta lån från allehanda kulturer och tider.
Ständigt aktuellt
Att Josef Franks tankar fortfarande är aktuella finns det många som kan vittna om. Inte minst bland dagens unga formgivare står han högt i kurs. Hans Nationalmuseiskåp har fått flera formhyllningar och hans textilier är en inspirationskälla för många samtida mönsterformgivare både i Sverige och i andra länder.
Kring millennieskiftet fick intresset för Svenskt Tenn på nytt en internationell renässans. Brittisk-amerikanska inredningstidskriften Wallpaper återkom gång på gång till styrkan i Josef Franks design och när Ballantyne Cashmere ville skapa ett modernt koncept i sin prestigebutik i Milano tapetserade de väggarna med Franks textila mönster ”Brazil”.
Men så lyckades ju också Estrid Ericson och Josef Frank faktiskt skapa den där tidlösheten, som så många strävar efter men så få lyckas med.