#20 Sam Wilde
#20 Sam Wilde
SAM WILDE

ETT PARADIS

Kunskapens träd i Edens lustgård. Dualismen mellan gott och ont. Exotiska, ätbara frukter och bär i kontrast mot giftiga motsvarigheter. Allt detta sett ur Evas perspektiv – en hjältinna som valde att lämna Eden för att förkroppsliga sitt verkliga jag och skapa sitt eget paradis. Så lades grunden för kollektionen Fruits of Eden och mönstret Hubris Tree.

Akvarellskisser på Hubris Tree. Foto - Bethan Wyn Williams.

Formgivaren Sam Wilde kom först i kontakt med Svenskt Tenn 2018 när han studerade på Royal College of Art i Storbritannien, och deltog i utställningen Ten Textile Talents på Strandvägen 5. Här skapade han mönstren 'Sumptuous Getaway' och 'Quandary Quagmire', inspirerad av Josef Franks matta nr 7 och nr 19. Till vintern 2019 bjöds han återigen in, denna gång för att formge en hel kollektion. Samarbetet resulterade i ett färgstarkt och prunkande textilmönster vars fantasifulla frukter även omvandlats till åtta julgranskulor i glas, samt en toppstjärna inspirerad av floran på Hawaii.

Ten Textile Talents utställning, 2018.
Sam Wilde i sin studio i London.

“Ordet Hybris syftar med viss ironi till beslutet att trotsa beteendets normer och utmana gudarna.”

– Det bärande mönstret i kollektionen är baserat på Kunskapens träd i Edens Lustgård, sett helt och hållet ur Evas perspektiv. För mig var Eva en hjältinna. Hon förstod att paradiset var konstlat och artificiellt, och att det enda sättet att förkroppsliga sitt riktiga jag och sin mänsklighet var att lämna paradiset och välja autonomi. Ordet Hybris syftar med viss ironi till beslutet att trotsa beteendets normer och utmana gudarna, berättar Sam Wilde.

Kunskapens träd beskrivs som både gott och ont; ett träd som ger kunskap om såväl onda som goda ting. Här såg Sam Wilde en koppling till Josef Franks sätt att skapa mönsterbilder.

Textil Hubris Tree, Sam Wilde, 2019.

“Det blev en fantastisk möjlighet att spegla den inneboende dualismen som återkommer i Josef Franks formgivning.”

Josef Frank (1885-1967).

– Det blev en fantastisk möjlighet att spegla den inneboende dualismen som ofta återkommer i Josef Franks formgivning. Han kombinerar och kontrasterar fantasi och verklighet, frukter, grönsaker och blommor. Därför blandade jag välsmakande och närande frukter med giftiga och till och med dödliga varianter.

Samtidigt ville jag betona den mörkare sidan av mänskligheten genom att lyfta fram hur vi fortsätter att förstöra det paradis som omger oss. Här har jag valt att hylla Hawaii, där tyvärr över hälften av öns ursprungliga flora har ersatts av invasiva arter. Jag blandade blommor som växer naturligt på ön, med flora som vi människor har introducerat och som skapat obalans i Hawaiis naturliga ekosystem. Som helhet är mitt mönster en hyllning till både Vegetable Tree och Hawai, mina två favoritmönster av Josef Frank.

Hawai, Josef Frank, 1940-tal.
Vegetable Tree, Josef Frank, 1940-tal.

Att lyfta fram och ge liv åt utvalda frukter och grönsaker blev ett sätt att fullända kollektionen. Med glaskulorna kan granen förvandlas till ett kunskapens träd, och på så sätt skapas ett eget paradis under julen.

“Likt Edens frukter är de tänkta att vara oemotståndligt överdådiga och lockande.”

Skisser på Fruits of Eden. Foto - Bethan Wyn Williams.

– Samtliga åtta glasfrukter går att hitta i mönstret Hubris Tree. Fyra av dem är tolkningar av Josef Franks ursprungliga varianter medan de andra fyra är baserade på frukter från ”Vespertine”, som jag kallar min egen kreativa verksamhet. Likt Edens frukter är de tänkta att vara oemotståndligt överdådiga och lockande, starka i färgen och fyllda av smak.

Fruits of Eden julkulor i glas, Sam Wilde, 2019.