-
Language
-
Land
Svenskt Tenn AB använder cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig.
Cookies används både för att vår hemsida ska fungera och för att du inte upprepade gånger ska få viss engångsinformation och kunna logga in på olika tjänster.
Det finns två typer av cookies. Den permanenta cookien sparar en fil på din dator för att kunna anpassa webbplatsen efter dina önskemål, val och intressen eller det faktum att du besökt sidan tidigare. Sessionscookien skickas mellan din dator och servern under tiden du besöker webbplatsen och raderas när du stänger din webbläsare.
Svenskt Tenns webbplats använder både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies används för att du inte upprepade gånger ska få viss engångsinformation och sessionscookies används för att du ska kunna logga in på olika tjänster.
Du kan inte välja bort cookies som är nödvändiga för att sidan ska fungera. Däremot kan du välja om du ska acceptera de cookies som syftar till att förbättra användarupplevelsen för hemsidan. Det vill säga cookies som används för att anpassa webbplatsen efter dina önskemål, val och intressen och komma ihåg att du besökt sidan tidigare eller som syftar till att du inte ska få samma information flera gånger. Du kan senare ändra dina cookie inställningar genom att ändra inställningar i din webbläsare så att cookies inte accepteras.
Godkänn vår behandling av cookies Läs mer
En Konstfackkurs i ornamentik har en särskild plats i Jakob Solgrens hjärta. Det var den kursen som gav honom impulsen att tillverka en trädgren i keramik, och den avklippta grenen har sedan dess blivit något av hans visuella signum.
Trädgrensmönstret överfördes snart till en tekanna i stengods, och ”Wood you like a cup of tea?” ställdes ut på Galleria Rossana Orlandi i Milano i samband med den årliga möbelmässan. Bara någon dag efter vernissagen var Jakobs mejlbox full av förfrågningar. Var kunde man köpa den originella tekannan? Ville han ställa ut den i andra sammanhang?
Idén till grenen kom enligt Jakob helt intuitivt. Men kanske var det ingen slump att en Iranfödd konstnär som växt upp i de småländska skogarna hade just en avklippt gren i bakhuvudet?
Tekannan med inristat trädgrensmönster syntes i designmagasin världen över. Den blev också Jakob Solgrens entrébiljett till Svenskt Tenn. Inför öppningen av den nyrenoverade butiken 2013 ville Svenskt Tenn förnya tennsortimentet och Jakob bidrog med en kollektion tennburkar med olika dekorationer.
– Jag känner igen mig i Estrid Ericsons sätt att blanda högt och lågt och lät hennes sätt att komponera och experimentera inspirera mig.
”En trädgård sedd ovanifrån”. Så beskriver Jakob Solgren den tuftade matta som han också formgivit för Svenskt Tenn. Mattan, som utmärker sig med en skev geometri och ett avlångt hål i mitten, krävde en hel del nytänkande för den anrika mattillverkaren Kasthall i Kinna. Om Jakob hade varit textildesigner hade han nog inte gett sig på att rita en matta med ett hål i mitten, medger han. Men nu hade han inga förkunskaper på textilområdet…
– Ibland kan det vara bra att komma in som en novis för att bryta föreställningar om hur man gör. Men det bygger naturligtvis på att man samarbetar med skickliga hantverkare och även på att produktutvecklingen får ta tid. I den bemärkelsen är samarbeten med Svenskt Tenn unika.
Parallellt med formgivningsuppdragen är Jakob verksam som konstnär.
– Min konst inbegriper och aktiverar alltid väggen och det omgivande rummet och jag strävar efter att både vara konkret och materiell. Både måleriet och skulpturerna handlar om att med små medel skapa förskjutningar och att sammanfoga till synes oförenliga objekt till en större helhet.– Under de senaste två åren har jag försökt att fånga himlen. Jag ser det som att jag ägnar mig åt en sorts naturalistisk alkemi och att bilderna och skulpturerna innefattar ett metafysiskt, filosofiskt perspektiv.
Jakob har haft flera samarbeten med andra konstnärer och berättar att hans konst bygger mycket på samtal, precis som produktionsprocesserna som lett fram till Svenskt Tenn-produkterna. Skillnaden är att konsten inte behöver fylla någon praktisk funktion för att leda till framgång. Men det behövde å andra sidan inte Jakobs tekanna heller:
– Faktum är att tekannan som var upprinnelsen till allt knappt går att hälla ur!