#21 GP & J Baker
#21 GP & J Baker
ETT UNIKT SAMARBETE

GP & J BAKER

Det brittiska textilföretaget GP & J Baker grundades 1884 av bröderna George Percival och James Baker. Tillsammans med sin pappa reste de runt i Orienten och Asien och köpte upp mönster, textilier, skisser och tusentals mönsterböcker. Över ett sekel av samlande resulterade i ett av de största privatägda textilarkiven i världen, där många motiv baseras på engelska chintzer och blocktryck från artonhundratalet.

Med åren har dessa historiska mönster anpassats till nya trycktekniker och justerats i färg för att fortsätta vara aktuella. År 1982 utsågs GP & J Baker till hovleverantör i Storbritannien av Drottning Elizabeth II, och än idag räknas företaget som en av världens främsta innovatörer inom textildesign.

Bild på Liljevalchs Utställning 1934 Svenskt Tenn på Liljevalchs Utställning 1934, med stoppmöbler klädda i mönster av GP & J Baker.

Svenskt Tenn blev en av GP & J Bakers första kunder i Sverige då Josef Frank, som inspirerades av deras mönster, introducerade företaget för Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson på 1930-talet. För henne var det viktigt att kunderna fick exklusiv tillgång till de föremål som salufördes, och hon ingick en överenskommelse med GP & J Baker om att få ensamrätt på utvalda mönster. Sedan dess säljs flera av deras textilier och färgställningar exklusivt på Svenskt Tenn.

Textil Japanese Magnolia Japanese Magnolia, William Turner, 1917.
Textil Lotus Lotus, William Turner, 1915.
Bild från Butiken på Strandvägen 5 år 1940. Butiken på Strandvägen 5 år 1940, där en soffa klätts i GP & J Bakers mönster Lotus.

Över hundra år gammalt upplevs Japanese Magnolia lika modernt idag som när det först ritades.

Japanese Magnolia

Med sin naturalistiska skildring av magnolieträd bebodda av småfåglar och fjärilar, formgavs Japanese Magnolia av William Turner 1917 och trycktes för första gången med blocktryck på fint linnetyg. Sedan dess har mönstret troligen aldrig varit i produktion, utan förblivit en dold skatt i GP & J Bakers arkiv. Över hundra år gammalt är det lika relevant idag som när det först ritades.

Lotus (svenskt namn) / Nympheus (originalnamn)

En stor del av William Turners formgivning för GP & J Baker 1915 bar kinesiska influenser, då han ägnade mycket tid till att studera kinesiska samlingar på Brittiska Museet. Mönstret Lotus är sprunget ur en målad sidenrulle från Ming-dynastin, som förvärvas av museet ett par år tidigare. Det är en genrebild av Pilingskolan som skildrar ett par kungsfiskare flygandes över en ägretthäger, som i sin tur söker skydd under droppande lotusblad.

Textil Stensöta Stensöta, Jospeh M Doran, tidig 1900-tal.
Textil Toucans Toucans, William Turner, 1922.

Avsiktliga och humoristiska felaktigheter återkommer i flera av de namn som GP & J Baker givit sina mönster genom åren.

Stensöta (svenskt namn) / Baker Ferns (originalnamn)

Det klassiska mönstret Stensöta är den enda textilen från GP & J Baker i Svenskt Tenns sortiment som inte är formgiven av William Turner. Motivet skapades istället av Joseph M Doran, som öppnade sin egen studio i Hounslow i början av 1900-talet. GP & J Baker samarbetade med honom från 1912 till 1936. Stensöta köptes in i januari 1935. Motivet är sprunget ur botaniska ritningar publicerade i Curtis Flora Londinensis mellan 1777 och 1798 (ett register över växter som växer inom en radie på tio mil från London).

Toucans

Toucans formgavs av William Turner 1922, och är ett av fem blocktrycksmönster han skapade för GP & J Baker samma år. Turner älskade orientaliskt måleri, och grundelementen i detta motiv har hämtats från en kinesisk tapet i företagets arkiv. Fåglarna här är, trots namnet, inte tukaner. Avsiktliga och humoristiska felaktigheter återkommer i flera av de namn som GP & J Baker givit sina mönster genom åren. Fågeln som tittar ner i motivet kan i verkligheten vara en snäppa, och den som sitter på berget är kanske en ung skarv.

Textil Magnolia Svart Magnolia, William Turner, 1912.
Textil Körsbär Körsbär, William Turner, 1920.

Magnolia (svenskt namn) / Rockbird (originalnamn)

Detta mönster formgavs av William Turner 1912, starkt influerat av handmålade, kinesiska tapeter. Turner studerade kinesiskt måleri under flera år, fängslad av de dekorativa arrangemangen och sättet att subtilt färglägga fåglar och blommor. Hans utmaning blev att konvertera de enstaka våderna till ett repeterande mönster och att anpassa antalet färger till blocktryckstekniken. Han lyckades med detta genom att noggrant balansera de visuella detaljerna som gör att ögat förflyttas från fågel till blomma till gren.

Körsbär (svenskt namn) / Eldon (originalnamn)

Körsbär formgavs av William Turner år 1920 när art deco-stilen var på uppgång. Här tar han det traditionella motivet med fåglar och grenar mot ett mer modernt uttryck genom att förenkla såväl former som färger. Det ursprungliga namnet Eldon kan komma från GP & J Bakers resor till Nederländerna, där det finns en by med samma namn. På gammalengelska kan namnet betyda "gammal vän", vilket är särskilt passande då detta mönster varit en bestående favorit genom åren.

Estrid Ericson I hennes Lägenhet På Strandvägen 5 Estrid Ericson i sitt hem på Strandvägen 5, Liljevalchssoffan klädd i GP & J Bakers Körsbär. Foto: Lennart Nilsson 1964.

Formgivare William Turner

William Turner (1859 – 1926) föddes i Hamilton, Lanarkshire, 1859. Som ung utbildade han sig till möbeldesigner, medan hans äldsta bror, Thomas, arbetade som arkitekt. År 1901 hade båda bröderna lämnat hemlandet Skottland och etablerat sig i London. Där började de verka som formgivare, och gjorde sig kända främst genom sina många vackra tapetmönster.

Han ritade karaktäristiska fåglar kombinerat med motiv inspirerade av handmålade kinesiska tapeter. Hans internationella erkännande kom 1914 i samband med att mönstren visades i utställningen The International Decorative Arts i London. Mellan 1909 – 1925 sålde William Turner nära sextio mönster till GP & J Baker, däribland Magnolia (1912), Lotus (1915), Japanese Magnolia (1917), Körsbär (1920) och Toucans (1922).