Klarna

Användarvillkor & dataskyddsinformation

  • Klarnas Användarvillkor

    Dessa villkor gäller mellan Klarna Bank AB (publ) (“Klarna”) och dig som användare av Klarna och de tjänster, produkter och funktioner som beskrivs i dessa villkor (“tjänsterna”). Du ingår avtal om tjänsterna genom att acceptera dessa villkor.

    Beskrivning av tjänsterna

    För Klarna handlar shopping inte endast om att hitta bra saker och betala för dem - utan också om att få en bra shoppingupplevelse i din favoritbutik, en toppmodern app och mer därtill. Enkelt uttryckt: en smoooth upplevelse, både före ditt köp och efter ditt köp. Notera dock att för Klarnas betalmetoder kan särskilda villkor gälla.

    1. AUTOMATISK IFYLLNING AV UPPGIFTER OCH PREFERENSER

    För att du ska få en smoooth och friktionsfri shoppingupplevelse kan vi komma ihåg viss information om dig och använda den informationen för automatisk ifyllning av olika adressfält m.m. Detta kommer spara tid för dig och låta dig fokusera på viktigare saker än att fylla i samma information om och om igen. Låt oss beskriva hur detta fungerar.

    Automatisk ifyllning genom angivande av begränsad information

    När du använder Klarnas tjänster kan vi komma att fråga efter person- och kontaktuppgifter som namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum och/eller personnummer. Vi kommer spara denna information i våra system, och när du återkommer till oss behöver du endast ange en del av denna information såsom e-postadress och postnummer eller personnummer (beroende på land) för att vi ska kunna fylla i kvarstående fält med dina övriga uppgifter.

    Automatisk ifyllning genom en Klarna cookie

    En annan metod vi kan använda för att fylla i dina uppgifter automatiskt är genom att Klarna placerar en cookie på din enhet (dator, surfplatta, mobiltelefon, etc.). Du kan välja att lagra dina uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum och/eller personnummer och kortuppgifter hos Klarna. Om du väljer att göra det, så används cookien för att hämta dina uppgifter från Klarnas lagring, och hjälper oss att automatiskt fylla i dina uppgifter när du shoppar med Klarna igen.

    Genom att acceptera dessa villkor ger du också Klarna ett medgivande att spara nödvändiga cookies för detta på din enhet. Mer information om hur vi använder cookies hittar du i vår Cookie Statement.

    Avstängning av automatisk ifyllning

    Om du inte vill använda våra ovanstående funktioner för automatisk ifyllning kan du kontakta oss så stänger vi av dem. Du kan också stänga av dem i Klarnas app eller genom att stänga av dem i autoifyllnadsinställningar vid ett köp. Du kan när som helst radera samtliga cookies på din enhet, detta raderar även vår cookie.

    Automatisk ifyllning när du shoppar direkt från Klarnas app

    När du shoppar direkt från Klarnas app kan vi hjälpa dig att fylla i dina uppgifter automatiskt på den sida som du shoppar. Detta möjliggörs genom att du är i inloggat läge i appen och att vi då vet att det är du som shoppar.

    Förvalda och föredragna betalmetoder

    För att göra din shoppingupplevelse ännu smidigare kan Klarna kan komma att presentera en förvald betalmetod som vi tror är ditt föredragna sätt att betala, och vi kan också komma att erbjuda alternativa betalmetoder - inklusive vårt kreditutbud. Vår bedömning av vilken betalmetod du föredrar baseras på generell köpdata hos Klarna i kombination med dina tidigare köp.

    2. KLARNAS APP

    Klarnas app, tillgängliggjord till dig genom en mobilapp eller webportal, är ditt nav för alla dina köp med Klarna och alla andra grymma funktioner som Klarna erbjuder dig. I appen kan du betala dina köp, följa dina paket och massa annat. Vissa funktioner aktiveras i samband med att du laddar ner appen eller loggar in på klarna.com, medan andra kan aktiveras av dig efter att du loggat in. Exakt vilka funktioner som finns kan variera något beroende vilket lands version du har av appen. Klarna uppdaterar också löpande appen med nya funktioner. Några av de funktioner vi är mest stolta över är:

    Funktioner som är tillgängliga i alla länder:

    • Översikt av aktuella och tidigare köp med Klarna

    • Möjlighet att betala dina köp

    • Enkel kommunikation med Klarna, t.ex. genom chat

    Exempel på andra funktioner som vi kan erbjuda beroende på land:

    • Översikt av transaktioner som du har gjort med ett dotterbolag till Klarna (Sofort Gmbh, Billpay Gmbh eller Klarna Inc). Detta kommer endast ske om du anslutit dig till dessa tjänster hos ett eller flera av dessa dotterbolag. Information om dessa transaktioner, t.ex. namn, adress, bankkontonummer, datum för köp och köpta varor, kommer då att överföras till Klarna.

    • Spårning av order, leverans eller paket

    • Enkelt att hantera returer och återbetalningar

    • Planering av din ekonomi

    • Få relevanta och skräddarsydda artiklar och erbjudanden

    • Uppladdning av bilder på kvitton m.m.

    • Se dina lagda ordrar gjorda i butiker eller enheter som inte är relaterade till Klarna

    3. VISA TIDIGARE KÖP

    Klarna bevarar information om dina tidigare köp och transaktioner för bokföringsändamål. Genom att acceptera dessa villkor godkänner du att vi använder denna information för att visa dessa köp och transaktioner för dig, och genom detta, tillåter du oss att använda informationen för detta nya ändamål.

    4. ERBJUDANDEN OCH FÖRMÅNER

    Klarna kan komma att presentera erbjudanden och förmåner som exempelvis rabatter, särskilda evenemang, förtur till produkter, rea-kampanjer, butikserbjudanden, prover och gåvor. Vilka erbjudanden och förmåner som ges till dig baseras på bland annat antal köp, belopp du handlat för och/eller din användning av Klarnas tjänster.

    Kostar det något att använda dessa tjänster?

    Dessa tjänster som erbjuds av Klarna är avgiftsfria. Observera att ränta och avgifter kan tillkomma vid användning av en särskild betalmetod eller tjänst tillhandahållen av Klarna. Se därför till att kontrollera den specifika informationen för den valda betalmetoden.

    Förbättring av tjänsterna

    Vi jobbar ständigt med att förbättra våra kunderbjudanden så att du får en ännu mer smoooth användarupplevelse. Detta kan innebära förändringar i detta avtal. I dessa fall kommer vi be dig att acceptera villkoren igen innan du använder tjänsterna.

    Dataskydd och dina personuppgifter

    Hur Klarna behandlar personuppgifter när vi tillhandahåller Tjänsterna beskrivs närmare i vår Dataskyddsinformation. Där kan du också hitta mer information om dina rättigheter vad gäller dina personuppgifter samt hur du kan kontakta oss om du har frågor.

    Cookies och liknande spårningstekniker

    För vissa funktioner i tjänsterna använder vi cookies och liknande spårningsteknik för att leverera en så skräddarsydd och smoooth användarupplevelse som möjligt. Du kan läsa mer om hur Klarna använder cookies och liknande spårningsteknik i vår Cookie Statement.

    Dina skyldigheter

    Vid användande av tjänsterna ska du alltid uppge korrekt information och använda din rätta identitet. All användning av information som inte tillhör dig, eller som du av andra skäl inte är behörig att använda, eller användning av tjänsterna på ett icke föreskrivet sätt, kommer att ses som missbruk. Eventuella uppgifter relaterade till missbruk eller misstänkt missbruk kan komma att sparas och användas för framtida riskbedömning och som skydd för berörd(a) part(er). Klarna förbehåller sig rätten att blockera tjänsterna för framtida användning.

    Om du laddar upp eller delar material med Klarna, så ger du Klarna en royaltyfri rätt att använda och publicera detta material för att tillhandahålla tjänsterna. Vi har rätt att ta bort och radera material som är uppladdat eller delat till oss, om det krävs på grund av lag, är stötande, kränkande, eller inskränker andras rättigheter. Du är fullt ut ansvarig för allt material som du laddar upp eller delar till oss.

    Tredjeparts tjänster

    Vissa funktioner som du kan använda kan innehålla tjänster som en tredje part tillhandahåller.

    Ditt användande av Google Maps i Klarnas app lyder under vid varje tillfälle gällande Google Maps/Google Earth Additional Terms of Service som återfinns här https://maps.google.com/help/terms_maps.html och Googles Privacy Policy https://www.google.com/policies/privacy/.

    Giltighetstid och uppsägning

    Detta avtal gäller tillsvidare. Det betyder att det gäller tills antingen du eller Klarna säger upp det. Både Klarna och du kan när som helst säga upp avtalet.

    Klarna

    Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefonnummer: +46 8 120 120 00, fax: +46 8 120 120 99, e-postadress: kund@klarna.se, är svensk bank registrerad hos Bolagsverket under registreringsnummer 556737-0431. Verkställande direktör är Sebastian Siemiatkowski. Klarna Bank AB (publ) har tillstånd att erbjuda finansiella tjänster och står under Finansinspektionen tillsyn. Klarnas registrering hos Finansinspektionen, samt information om vilka länder Klarnas tjänster har passporterats till, finns på Finansinspektionens hemsida.

    Klagomål

    För klagomål tillämpas informationen som finns på www.klarna.com/se. Om du har ett klagomål mot Klarna kan du skicka in det på sätt som anges på Klarnas hemsida eller via post och märka brevet med “Klagomål” till Klarnas adress.

    Om vi inte lyckas lösa ditt klagomål kan du anmäla ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Klarna deltar i ARN:s tvistlösningsförfarande och är skyldiga att göra det enligt rådande lag. Mer information hittas på ARN:s hemsida. Du kan skicka in ditt klagomål på något av Europeiska Unionens officiella språk via ODR-plattformen som tillhandahålls av Europeiska kommissionen, och ärendet kommer därefter att överlämnas till ARN. Du kan också kontakta ARN genom post eller personligen: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige, besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm

    ---------------------------------------------------------

    Detta avtal updaterades senast den 9 september 2019.

  • Klarna Faktura

    Få först. Betala sen.

    Dessa villkor för faktura gäller mellan dig och denna butik när du handlar varor, biljetter eller tjänster och du valt att betala med faktura.

    När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 14 dagar från dess att vi skickat varorna eller biljetterna för leverans, eller från tillgängligt datum för tjänsterna eller digitalt material. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Klarna kommer att skicka en betalningsinstruktion till dig där du ska betala direkt till Klarna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se.

    Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

    Betala endast efter du tagit emot din order

    Klarna erbjuder konsumenter Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.

    För mer information och instruktioner vänligen gå till: https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/.

    Kostnader och avgifter

    Vi tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

    Kreditprövning och personuppgiftsbehandling

    När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, eller på vår hemsida, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. Vi kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om vår delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta oss med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, i Dataskyddsinformationen.

  • Klarnas Dataskyddsinformation

    Klarna värnar om din personliga integritet, vilket innebär att vi alltid samlar in och hanterar personuppgifter ansvarsfullt med din integritet i åtanke. Denna Dataskyddsinformation förklarar hur Klarna Bank AB (publ) samlar in och använder dina personuppgifter när du använder Klarnas tjänster (“Tjänsterna”) och blir en kund till oss - till exempel när du betalar med något av våra betalningssätt, använder Klarnas webbportal eller mobilapp (“Klarna-appen”), eller när dina kontaktuppgifter förifylls automatiskt i en butiks kassa. Den beskriver också dina rättigheter i förhållande till dina personuppgifter och hur du kan göra dessa gällande.

    Denna Dataskyddsinformation beskriver hur vi hanterar dina personuppgifter i alla våra Tjänster. Därför är det viktigt att du läser och förstår denna Dataskyddsinformation innan du använder någon av dessa.

    “Vi”, “våra”, eller “oss” syftar på Klarna Bank AB (publ), registrerat hos Bolagsverket med organisationsnummer 556737-0431 med huvudkontor på Sveavägen 46, 111 34 Stockholm. I enlighet med EU:s dataskyddslagstiftning är vi personuppgiftsansvarig för de personuppgifter du ger oss eller som vi samlar in om dig, och vi är ansvariga för att säkerställa att vi använder dina personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

    1. Annan dataskyddsinformation från Klarna

    Tjänsten Klarna Ident använder dina personuppgifter enligt separat dataskyddsinformation, vilken visas i anslutning till att du använder den tjänsten, och gäller istället för informationen som ges här. Separat dataskyddsinformation kan också komma att gälla för specifika kampanjer eller erbjudanden under en begränsad tid.

    Är du en Klarnaanställd, arbetssökande, eller anställd hos en butik som använder Klarna, är annan dataskyddsinformation tillämplig för den behandlingen. Kontakta oss på kontaktuppgifterna nedan om du vill ha en kopia på denna separata dataskyddsinformation.

    2. Vilka personuppgifter använder vi?

    Information som du ger till oss. Du kan komma att ge oss information om dig själv när du använder någon av Klarnas Tjänster, till exempel när du väljer att betala med någon av Klarnas betalningssätt, kontaktar oss, eller använder Klarna-appen. Notera att du endast får använda dina egna personuppgifter när du använder Tjänsterna, för att Tjänsterna ska kunna tillhandahållas på ett korrekt sätt.

    Beroende på vilken Tjänst du använder, kan denna information vara:

    • Kontakt- och identifikationsuppgifter: namn, födelsedatum, personnummer, titel, faktura- och leveransadress, e-postadress, mobilnummer, nationalitet etc.

    • Betalningsinformation: kredit- och kontokortsuppgifter (kortnummer, giltighetsdatum och CVV-kod), bankkontonummer etc.

    • Särskilda kategorier av personuppgifter: Du kan komma att, helt frivilligt, välja att ge oss information som utgör “särskilda kategorier” av personuppgifter enligt EU förordning 2016/679 (“GDPR”), vilket inkluderar information som avslöjar religiös övertygelse, politisk eller filosofisk åskådning, fackföreningsmedlemskap, eller utgör information om hälsa, sexualliv, eller sexuell läggning. Vi kommer aldrig att efterfråga dessa uppgifter för att tillhandahålla våra Tjänster. Att ge oss dessa uppgifter är strikt frivilligt och baseras på ditt uttryckliga samtycke. Vänligen se Avsnitt 5 för att se hur du kan återkalla ditt samtycke.

    Du kan när som helst ändra din profilinformation såsom dina kontaktuppgifter och annan redigerbar information. Detta kan antingen göras via Klarna-appen eller genom att kontakta oss.

    Information vi samlar in om dig. Beroende på vilka Tjänster du väljer att använda kan vi komma att samla in följande information om dig, antingen genom oss direkt, eller via våra partners (till exempel kreditupplysningsbyråer eller bedrägeribekämpningsbyråer, butiker, eller publika databaser):

    • Kontakt- och identifikationsuppgifter - namn, födelsedatum, personnummer, titel, yrke, kön, faktura- och leveransadress, e-postadress, mobiltelefonnummer, ålder, nationalitet etc.

    • Information om varor/tjänster - detaljer angående de varor/tjänster du har köpt eller beställt, till exempel typ av vara eller leveransspårningsnummer.

    • Finansiell information - finansiell information inhämtad från tredje parter såsom din inkomst, eventuella krediter, negativ betalningshistorik och tidigare betalnings- och kreditgodkännande.

    • Information om hur du interagerar med Klarna - hur du använder våra Tjänster, inklusive information om utestående och historisk skuld och din återbetalningshistorik med Klarna, teknisk data såsom svarstid för sidor, nedladdningsfel, personliga preferenser, din interaktion med Klarnas kundtjänst etc.

    • Inspelade telefonsamtal - Vi spelar in telefonsamtal när du kontaktar vår kundtjänst.

    • Information om hur du interagerar med butiken - dina kontakter med butiken du handlat hos, såsom information om du mottagit varor och typ av butik.

    • Enhetsinformation - exempelvis IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar, tidszon, operativsystem, plattform och skärmupplösning. För att få mer information om hur vi samlar in information från din enhet, eller lagrar information på din enhet, se Avsnitt 11 nedan.

    • Information från externa sanktionslistor och PEP-listor -Vi kan komma att jämföra din information mot listor på personer som omfattas av sanktioner, och listor över personer som utgör så kallade Politiskt Exponerade Personer. Dessa listor inkluderar information såsom namn, födelsedatum, födelseplats, yrke eller position, och anledningen till att de finns på listan ifråga.

    • Profil på sociala medier - Vi kan komma att samla in information från din profil på sociala medier om du har klickat på ett av våra erbjudanden eller eventinbjudningar som postats på sociala medier. Vi kan då komma att få tillgång till din kontaktinformation som utgör del av din profil (exempelvis ditt namn, e-postadress, telefonnummer och annan relevant affärsinformation såsom din arbetsgivares namn, adress samt typ av företag).

    3. Vilka personuppgifter behandlar vi, för vilket ändamål, och med vilken rättslig grund?

    Beroende på vilka Tjänster du använder, kan Klarna komma att behandla dina personuppgifter för de ändamål som listas nedan, med stöd av de rättsliga grunder som redogörs för vid varje ändamål. Du kan se mer specifik information om hur dina personuppgifter behandlas i våra vanligaste Tjänster i Avsnitt 4 nedan.

    Behandling för att tillhandahålla Tjänsterna

    Ändamålet med behandlingen

    Personuppgifter

    Rättslig grund för behandlingen

    För att fullfölja avtalet med dig rörande de specifika tjänster du har begärt och administrera kundförhållandet med dig för dessa, till exempel för att administrera din betalning och utföra skyldigheter enligt kreditavtalet mellan dig och oss.

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Fullgörande av avtal.

    Skapa och skicka information till dig i elektroniskt format (inte marknadsföring).

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Fullgörande av avtal.

    Undersöka vilken kommunikationskanal som är mest lämplig för att komma i kontakt med dig om utestående skuld.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, finansiell information (om vi har detta tillgängligt) och information om hur du interagerar med Klarna.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Utföra kundnöjdhetsundersökningar om våra Tjänster (till exempel efter att du har kontaktat vår kundtjänst), via e-post, sms, telefon eller genom andra kommunikationskanaler.

    Du kan invända mot detta när som helst. Du kommer också att få information om hur du kan avanmäla dig från detta varje gång du kontaktas för detta ändamål.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, information om varor/tjänster, information om hur du interagerar med Klarna, och information om hur du interagerar med butiken.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Utföra kredit- och bedrägerianalys för att undersöka vilka betalningssätt som ska erbjudas dig, baserat på information internt tillgänglig inom Klarna.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, information om varor/tjänster, finansiell information (om vi har detta tillgängligt), information om hur du interagerar med Klarna, information om hur du interagerar med butiken, samt enhetsinformation.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Utföra kreditprövning innan kredit beviljas (Se Avsnitt 4 om våra Tjänster som innebär att kredit lämnas och Avsnitt 7 om våra kreditupplysningsbyråer).

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, finansiell information och information om hur du interagerar med Klarna.

    Följa lag, när krediten ifråga regleras i lag. För de fall krediten inte är reglerad i lag utförs behandlingen för att kunna fullgöra kreditavtalet.

    Förhindra IT-attacker (exempelvis DDoS attacker) mot Klarnas tjänster, som en del av vår strävan att hålla våra Tjänster säkra.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, information om hur du interagerar med Klarna, information om hur du integrerar med butiken, och enhetsinformation.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    För att kunna hantera dig som en sårbar konsument

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, och särskilda kategorier av personuppgifter.

    Baserat på ditt samtycke.

    Förbättra våra Tjänster, internutbildning och kvalitetsgranskning, och för att dokumentera vad som diskuterats och bestämts mellan dig och Klarnas kundtjänst.

    Inspelade telefonsamtal.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Överföra dina personuppgifter till våra partners och andra mottagare (se Avsnitt 7 för mer information hur vi delar dina uppgifter och varför).

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Varierar beroende på mottagare, se mer under Avsnitt 7. Till exempel så har Klarna ett berättigat intresse att använda leverantörer för att tillhandahålla sina Tjänster och vi kan ha legala skyldigheter att dela din data med myndigheter. Datadelning med betaltjänstleverantörer är nödvändigt för att utföra betaltjänstavtalet med dig.

    Utföra riskanalys, förhindra bedrägerier, och riskhantering (till exempel genom att verifiera din identitet, utföra kontroller mot bedrägeribekämpningsbyråer och liknande byråer). Se Avsnitt 7 för en mer detaljerad beskrivning av våra bedrägeribekämpningspartners.

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet. Klarna har också legala skyldigheter att fastställa sina kunders identitet.

    Utföra skuldindrivningstjänster, dvs. att driva in och sälja skulder.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, information om varor/tjänster, finansiell information, information om hur du interagerar med Klarna, och information om hur du integrerar med butiken..

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Produktutveckling

    Anonymisera dina personuppgifter för produktutveckling för att analysera kundbeteenden.

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Utföra dataanalys för produktutveckling och produkttestning (till exempel för att förbättra våra risk- och kreditmodeller).

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Möjliggöra intern forskning och skapa statistiska modeller.

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Möjliggöra extern forskning, till exempel via universitet eller andra organisationer.

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet, eller att fullfölja ett allmänt intresse; att främja forskning.

    Regelefterlevnad och för att skydda Klarna från legala anspråk

    Följa tillämplig lagstiftning, såsom penningtvättslagstiftning och redovisningsregler, kapitaltäckningsregler, etc.

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Följa lag.

    Jämföra personuppgifter mot listor över personer som omfattas av sanktioner, eller utgör så kallade Politiskt Exponerade Personer

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, information från externa sanktionslistor och PEP-listor.

    Följa lag.

    Skydda Klarna från legala anspråk.

    Alla kategorier av personuppgifter som listas i Avsnitt 2.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Tillhandahålla marknadsföring

    Tillhandahålla marknadsföring och erbjudanden till dig om våra Tjänster.

    Du kan alltid avanmäla dig från detta genom att kontakta oss med kontaktuppgifterna i Avsnitt 13.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, information om hur du interagerar med Klarna, information om hur du integrerar med butiken.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Bestämma vilken marknadsföring vi ska tillhandahålla dig. Denna behandling upphör också när du avanmäler dig från att ta emot marknadsföring. Behandlingen kan utgöra profilering, som vi beskriver i Avsnitt 6.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, information om varor/tjänster, information om hur du interagerar med Klarna, information om hur du integrerar med butiken, och enhetsinformation.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Förutsäga vilka varor/tjänster du kan vara intresserad av att motta marknadsföring om, från butiker du tidigare har handlat hos. Bedömningen görs baserat på liknande köp som har genomförts med Klarna. Behandlingen utgör profilering. Se Avsnitt 6 för mer information om profilering och Avsnitt 7 om hur vi delar dina uppgifter.

    Du kan alltid avanmäla dig från denna användning genom att kontakta oss via de kontaktuppgifter som nämns i Avsnitt 13.

    Kontakt- och identifikationsuppgifter, information om varor/tjänster och information om hur du interagerar med butiken.

    Fullfölja Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    4. Särskild personuppgiftsbehandling i Klarnas vanligaste Tjänster

    Det här avsnittet beskriver viss Tjänstespecifik behandling av dina personuppgifter. För att se mer om våra Tjänster, och deras funktionalitet, se användarvillkoren för respektive Tjänst.

    4.1 Klarnas Tjänster som innebär att kredit lämnas

    Följande Tjänster inkluderar ett lämnande av kredit till dig: Få först. Betala sen. (faktura), Betala direkt (om det involverar betalning via autogiro), Dela upp betalningen, samt Klarnakortet och engångskortet (vilka båda erbjuds i Klarna-appen). För att kunna tillhandahålla dessa Tjänster gör vi en kreditbedömning av dig, vilken baseras på kontakt- och identifikationsuppgifter, information om hur du interagerar med Klarna, finansiell information vilket inkluderar extern information som inhämtats från kreditupplysningsbyråer, såsom inkomst och betalningsanmärkningar (se mer om vår användning av kreditupplysningsbyråer under Avsnitt 7).

    Klarnakortet och engångskortet

    När du ansöker om Klarnakortet och engångskortet (tillgängliga i Klarna-appen), utför Klarna en kreditbedömning av dig på samma sätt som för våra andra kredittjänster. Om du har Klarnakortet uppdaterar Klarna sedan kontinuerligt vår kreditbedömning av dig baserat på information om hur du interagerar med Klarna.

    Vi delar uppgifter om dig och dina köp när du använder Klarnakortet med VISA och betalningspartners inom VISA genom VISA:s kortnätverk, i den utsträckning detta är nödvändigt för att utföra korttransaktionerna, förhindra bedrägerier och följa regler för VISA:s kortnätverk. Om du förnyar ditt Klarnakort eller får ett nytt kort kommer vi att överföra denna information till VISA för att VISA ska kunna informera sina partners med vilka du tidigare valt att spara dina kortuppgifter (till exempel för återkommande transaktioner).

    Om du adderar Klarnakortet till din digitala plånbok kan vi behöva dela dina uppgifter med leverantören av plånboken ifråga, i enlighet med den leverantörens dataskyddsinformation.

    4.2 Korttjänster

    Genom denna Tjänst sparar Klarna dina kortdetaljer för framtida köp och kan motta information om korttransaktioner med det anslutna kortet genom kortnätverket (såsom VISA, MaserCard, American Express), eller kortutgivaren (vanligtvis din bank eller kreditkortsföretag). Klarna kan komma att dela denna information med tredje parter som möjliggör Korttjänster och kortnätverken (såsom VISA, MasterCard eller American Express). En lista över dessa tredjeparter finns i användarvillkoren för denna Tjänst.

    Kortnätverken kommer att övervaka transaktionerna på det kort som anslutits till denna Tjänst, för att avgöra om du genomfört ett köp med en deltagande butik, och kommer att dela transaktionsinformation med tredje parter som utgör tjänsteleverantörer och sedan också Klarna.

    Klarna och tjänsteleverantörerna kan komma att ta del av dina transaktioner som gjorts hos deltagande butiker. Klarna kan också komma att dela transaktionsdatan (till exempel ditt namn, e-post, telefonnummer, adress, butikens identifikationsnummer, köpbelopp och typ av vara du köpt) med deltagande butik där transaktionen ägde rum.

    4.3 Klarnas användarupplevelse tillhandahållen enligt Klarnas Användarvillkor

    För att kunna tillhandahålla en smoooth användarupplevelse, såväl innan som efter du gjort ett köp, tillhandahåller Klarna nedan Tjänster som täcks av Klarnas Användarvillkor. Dessa Tjänster innebär följande behandling av dina personuppgifter:

    Visa tidigare köp

    Vi lagrar information om varor/tjänster du tidigare köpt genom användande av våra Tjänster, för att kunna visa denna information för dig.

    Automatisk ifyllning av dina kontaktuppgifter

    Automatisk ifyllning av dina kontaktuppgifter kan göras på två sätt; genom din interaktion och/eller genom en cookie:

    Automatisk ifyllning genom din interaktion

    När du använder Tjänsterna kan vi komma att fråga efter person- och kontaktuppgifter som namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum och/eller personnummer. Vi kommer spara denna information i våra system, och när du återkommer till oss behöver du endast ange grundläggande kontaktuppgifter som telefonnummer, e-postadress, postnummer eller personnummer för att vi ska kunna fylla i kvarstående fält med dina övriga uppgifter.

    Automatisk ifyllning genom cookies

    En annan metod vi kan använda för att fylla i dina uppgifter automatiskt är att placera en Klarna-cookie på din enhet (dator, surfplatta, mobiltelefon, etc.). Du kan välja att lagra dina kontaktuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum, personnummer, och kortdetaljer med Klarna. Om du gör detta använder vi cookies för att hämta denna information från Klarnas servrar, och cookien kommer då att automatiskt fylla i dina uppgifter när du handlar med Klarna.

    Borttagning av automatisk ifyllning

    Om du inte vill använda funktionen för automatisk ifyllning kan du kontakta oss för att avvaktivera Tjänsten. Du kan också avvaktivera denna Tjänst från Klarna-appen eller genom att justera dina autoifyllningsinställningar under köpflödet i kassan. Du kan också när som helst ta bort alla cookies från din enhet, vilket också kommer att ta bort vår cookie.

    Förvalda och föredragna betalningssätt

    Klarna kan komma att presentera de betalningssätt som vi bedömer att du föredrar (denna behandling påverkar dock inte vilka betalningssätt som är tillgängliga för dig). För denna bedömning behandlar Klarna information om hur du interagerar med Klarna såsom information om dina tidigare valda betalningssätt, och köpbelopp samt butik. Denna behandling utgör profilering. Se Avsnitt 6 för mer information om profilering.

    Erbjudanden och förmåner

    För att kunna ge dig erbjudanden och förmåner såsom rabatter, särskilda evenemang, förtur till produkter, rea-kampanjer, butikserbjudanden, prover, gåvor etc, tittar vi på information om hur du interagerar med Klarna (såsom antal köp under en viss period, eller köp hos en eller flera butiker) och dina kontakt- och identifikationsuppgifter (såsom ålder, kön eller postnummer). Detta kan innebära profilering. Se Avsnitt 6 för mer information om vår profilering.

    Informationen är grunden för Klarnas marknads- och kundanalys, affärs- och metodutveckling, samt framtagande av statistik.

    Inom erbjudande- och förmånsprogrammet kan Klarna och Klarnas leverantörer å Klarnas vägnar, använda denna information för att, via fysiska brev, SMS, e-post, sociala medier och andra digitala kanaler, kommunicera med dig och ge dig erbjudanden. Klarna och dess leverantörer kommer inte använda någon direktmarknadsföringskanal för detta ändamål (ex. e-post eller SMS) om du valt att avregistrera dig från marknadsföring (eller om du inte har valt detta, om det krävs enligt lag i ditt land).

    Du kan avanmäla dig från våra erbjudanden och förmåner antingen genom en länk som finns i varje e-postmeddelande eller genom att kontakta oss.

    Klarna-appen

    Om du använder Klarna-appen, kommer ytterligare data behandlas för att tillhandahålla de tjänster som erbjuds inuti Appen:

    • Anpassade artiklar och annonser: du kommer kunna se personligt anpassade artiklar och annonser baserat på dina tidigare köp.

    • Anpassad Klarna-översikt: en översikt kan visas där du kan se status för dina Klarna-köp och se din köphistorik, tillgång till återbetalningar, betala och förlänga betaltiden.

    • Leverans- och paketspårning: du kan i vissa fall spåra ditt paket.

    • Dina anslutna bankkonton (tjänsten Min Ekonomi): genom denna Tjänst får du en överblick över hela din ekonomi, inte bara över dina transaktioner med Klarna, utan också över anslutna externa bankkonton (Se mer under Avsnitt 4.4).

    • Kredittjänster: vi kan erbjuda dig kredit baserad på tidigare köp.

    • Shopping i appen: shopping via Klarna-appen är ett sätt att använda Klarnas betalningssätt i nästan vilken butik som helst. I samband med köpet, skickar Klarna den information du lämnar till butiken du handlar hos för att slutföra ditt köp. I vissa fall (om butiken kräver det) ber Klarna dig att också fylla i dina inloggningsuppgifter för den aktuella butiken. Denna information behandlas av Klarna för att genomföra köpet.

    • Kundservice: när du kontaktar vår kundservice via Klarna-appen hanterar vi den information du lämnar.

    4.4 Min Ekonomi (Tjänst tillgänglig i Klarna-appen)

    Om du har anslutit till denna Tjänst kommer Klarna att behandla information om dina externa bankkonton och andra konton du väljer att ansluta, och samla in uppgifter såsom kontonummer, bank, historiska transaktioner från de anslutna kontona, samt saldo och tillgångar. Baserat på denna information kommer Klarna att visualisera din ekonomi och ge dig verktyg att kontrollera denna, skräddarsydda för din specifika situation. Detta görs genom att jämföra dina utgifter med utgifter från andra användare av Tjänsten. Baserat på jämförelsen kan vi, tillsammans med våra partners, erbjuda sätt att minimera dina fasta och rörliga kostnader.

    5. Återkallande av samtycke

    Där vi behandlar dina personuppgifter baserat på ditt samtycke eller uttryckliga samtycke (till exempel när du ger oss en fullmakt för att en tredje person ska få tillgång till dina uppgifter, ger oss ytterligare information som indikerar att du är en sårbar konsument, eller laddar upp särskilda kategorier av personuppgifter i våra Tjänster), kan du återkalla detta samtycke antingen genom att ta bort denna information i Klarna-appen eller genom att kontakta oss när som helst. Att återkalla ditt samtycke kommer inte leda till någon försämring av våra Tjänster, eftersom vi inte behöver denna information för att tillhandahålla dem.

    6. Klarnas profilering och automatiserat beslutsfattande

    “Profilering” innebär en automatisk behandling av personuppgifter för att bedöma vissa personliga egenskaper hos dig som kund, exempelvis för att analysera eller förutsäga din ekonomiska situation eller dina personliga preferenser, t.e.x. avseende köpintressen. Vi använder profilering baserat på dina personuppgifter för att ta individuella eller automatiserade beslut angående dig för följande ändamål:

    Beslut utan rättsliga följder eller som inte på ett liknande sätt i betydande grad påverkar dig

    Klarna tar följande beslut som inte har rättsliga följder eller annars inte på liknande sätt i betydande grad påverkar dig:

    • Förutsäga vilken marknadsföring som kan vara av intresse för dig, exempelvis vilka varor/tjänster du kan komma att vara intresserad av, baserat på dina tidigare köp. Du kan alltid invända mot detta och avanmäla dig från marknadsföringen och denna profilering, genom att kontakta oss. Se Avsnitt 3 om behandling av personuppgifter för att tillhandahålla marknadsföring för ytterligare information om hur dina personuppgifter behandlas;

    • Besluta vilka lojalitetsbonusar som kan passa dig (Se Avsnitt 4.3 för vidare information);

    • Besluta vilket sätt som är lämpligast att kontakta dig gällande utestående skuld (Se Avsnitt 3 för ytterligare information);

    • Besluta vilket innehåll som visas för dig i Klarna-appen. Se Avsnitt 4 för mer information.

    Utöver detta så innehåller vissa av våra Tjänster, såsom förvalda och föredragna betalningssätt eller när du ansluter externa konton i Klarna-appen, profilering för att kunna tillhandahålla Tjänsten ifråga, till exempel för att leverera ekonomiska insikter till dig, eller för att välja vilka erbjudanden att ge dig, i enlighet med villkoren för Tjänsten.

    Beslut med rättsliga följder eller beslut som på liknande sätt i betydande grad påverkar dig

    Automatiserade beslut med rättsliga följder eller som på liknande sätt i betydande grad påverkar dig innebär att vissa automatiserade beslut i våra Tjänster uteslutande fattas automatiskt utan inblandning av våra anställda, och kan ha betydande effekt på dig som kund, jämförbart med rättsliga följder. Genom att fatta sådana beslut automatiskt ökar Klarna objektiviteten och öppenheten i besluten när vi erbjuder dessa Tjänster.

    Vi använder denna typ av automatiserade beslut när vi:

    • Beslutar att erbjuda dig våra Tjänster som innefattar kredit, och för det efterföljande kreditbeslutet;

    • Beslutar att inte erbjuda dig våra Tjänster som innefattar kredit;

    • Beslutar huruvida du utgör en bedrägeri- eller penningtvättsrisk, om vår behandling finner att ditt beteende indikerar penningtvätt eller bedrägligt beteende, att ditt beteende inte överensstämmer med tidigare användning av våra Tjänster, eller du har försökt dölja din riktiga identitet. I relevanta fall undersöker Klarna också om specifika kunder är listade på sanktionslistor.

    Se Avsnitt 3 för mer information om vilka kategorier av personuppgifter som behandlas för dessa ändamål.

    Du har alltid rätt att invända mot ett automatiserat beslut med rättsliga följder eller beslut som på liknande sätt i betydande grad påverkar dig (tillsammans med den sammanhängande profileringen) och få en medarbetare på Klarna att titta på ditt fall, genom att kontakta oss, med e-postadressen i Avsnitt 13.

    7. Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?

    Vi kan komma att dela dina personuppgifter med de kategorier av mottagare som redogörs för nedan, för nedan ändamål. Vilka mottagare vi delar just dina uppgifter med, och för vilka ändamål, beror på vilka Tjänster du använder. När vi delar dina personuppgifter vidtar vi alla rimliga kontraktuella, juridiska, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att dina uppgifterna behandlas enligt en adekvat skyddsnivå.

    Leverantörer och underleverantörer. Klarna kan komma att dela dina personuppgifter med leverantörer och underleverantörer vi använder för att tillhandahålla våra Tjänster till dig. Leverantörer och underleverantörer är bolag som endast har rätt att behandla personuppgifterna som de mottar från Klarna för Klarnas räkning. Exempel på sådana leverantörer och underleverantörer är mjukvaru- och datalagringsleverantörer, betalningsutföringsleverantörer och affärskonsulter.

    Butiker. Klarna delar personuppgifter med butiken du besöker eller handlar från. Detta görs för att butiken ska kunna utföra och administrera ditt köp och ditt förhållande med butiken, skicka varor, hantera tvister och profilera sina kunder i kategorier som åldersgrupper eller kön, men också för att skicka relevant marknadsföring och för att förhindra bedrägerier. Klarna kan komma att dela information med butiker som du har handlat hos om vilka liknande varor/tjänster du skulle kunna vara intresserad av att motta marknadsföring om, om du inte avanmält dig från detta. För personuppgifter som delas med en butik gäller butikens dataskyddsinformation. För de fall där du köpt en resebiljett via en resebyrå kommer Klarna och resebyrån att utbyta information om biljetten, såsom bokningsnumret, personuppgifterna på biljetten, avgång och ankomsttid, resplan och betalningssätt. Denna behandling sker för att motverka bedrägerier.

    Betaltjänstleverantörer (“PSP:er”). Betaltjänstleverantörerna tillhandahåller butikerna elektroniska tjänster för att genomföra elektronisk betalning genom en mängd betalningssätt, inkluderande kreditkort, bank-baserade betalmetoder såsom direktdebitering, banköverföring, etc. Vissa butiker använder betaltjänstleverantörer med vilka de delar din information, vilket framgår av butikens dataskyddsinformation. Vissa betaltjänstleverantörer samlar också in och använder din information självständigt i enlighet med deras egen dataskyddsinformation. Detta är exempelvis fallet för leverantörer av elektroniska plånböcker.

    Kreditupplysningsbyråer. Om du ansöker om en Tjänst som innebär att kredit lämnas (Se Avsnitt 4.1 för vilka Tjänster som omfattar kredit), kan dina personuppgifter komma att delas med kreditupplysningsbyråer, för följande ändamål: Att bedöma din kreditvärdighet i samband med din ansökan för ett av Klarnas betalningssätt, att bekräfta din identitet och kontaktuppgifter, samt skydda dig och andra kunder från bedrägerier. Ditt telefonnummer och adress kan också komma att delas med kreditupplysningsbyråer för att dessa ska kunna skicka en notifiering att en kreditupplysning utförts på dig. Beroende på reglerna i landet där du bor, så kan ett brev med information om att en kreditupplysning gjorts på dig komma att skickas, eller så kan brevet komma att skickas elektroniskt.

    Ditt betalningsbeteende kan komma att rapporteras tillbaka till kreditupplysningsbyråerna av Klarna, vilket kan komma att påverka din framtida kreditvärdighet. Vi kan också komma att dela information om dig med kreditupplysningsbyråerna på en löpande basis, vilket kan inkludera information om reglerade skulder och skulder som inte betalats i tid. När en kreditupplysningsbyrå får en förfrågan om kreditupplysning från oss kan de komma att placera en notering på din profil, som kan ses av andra företag som lämnar kredit. Kreditupplysningsbyråerna kan komma att dela dina uppgifter med andra organisationer. Dina personuppgifter kan också vara länkad till din partner, andra sökande eller andra personer med vilka du har ekonomiska kopplingar. De kreditupplysningsbyråer vi samarbetar med ser du här.

    Kreditupplysningsbyråerna kommer att behandla dina uppgifter i enlighet med deras egen dataskyddsinformation och de kan också komma att skapa, eller addera till sin egen profil om dig eller din affärsverksamhet, information om vår förfrågan om kreditupplysning. Denna och annan information om dig och din partner, andra sökande eller andra personer med vilka du har ekonomiska kopplingar, kan komma att användas för att ta framtida kreditbeslut om dig.

    Notera att Klarna endast håller information från kreditupplysningen på dig som vi mottar från en kreditupplysningsbyrå i ett skriptdataformat. Detta innebär att vi rekommenderar dig att vända dig direkt till kreditupplysningsbyrån ifråga om du önskar få en läsbar version.

    Bedrägeribekämpningsbyråer och leverantörer av identitetsuppslag. Dina personuppgifter kan komma att delas med bedrägeribekämpningsbyråer för att verifiera din identitet, korrektheten av den data du tillhandahållit, och för att bekämpa kriminella aktiviteter. Leverantörer av identitetsuppslag och bedrägeribekämpningsbyråer som vi använder listas här. Observera att dessa leverantörer kan komma att behandla din data i linje med sin egen dataskyddsinformation.

    Klarnakoncernen. Din information kan komma att delas med företag inom Klarnakoncernen, baserat på Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet.

    Social medier. Om du kontaktar oss via sociala medier såsom Facebook eller Twitter kommer dina personuppgifter att samlas in och behandlas också av dessa företag parallellt med oss, i enlighet med deras dataskyddsinformation.

    En person som innehar fullmakt över dina ekonomiska affärer. Klarna kan komma att dela dina personuppgifter med en person som innehar rätt enligt fullmakt att ta del av dessa, baserat på ditt samtycke.

    Myndigheter. Klarna kan komma att lämna nödvändig information till myndigheter som Polisen, Skatteverket eller andra myndigheter om vi enligt lag är skyldiga att göra det, eller i vissa fall om du har uppmanat oss att göra det. Ett exempel på laglig skyldighet att lämna information är för åtgärder mot penningtvätt och terroristfinansiering.

    Logistik- och transportföretag. Klarna kan komma att dela dina personuppgifter med logistik- och transportföretag som levererar de varor du beställt. Exempel på uppgifter vi delar är kontakt- och identifikationsuppgifter, samt spårningsnummer. Notera att logistik- och transportföretag behandlar dina uppgifter i enlighet med deras egen dataskyddsinformation.

    Inkassoföretag. Klarna kan också komma att dela din information när vi säljer obetalda skulder till en tredje part, som exempelvis inkassoföretag, baserat på Klarnas berättigade intresse att bedriva sin verksamhet. Inkassoföretagen kan komma att behandla dina uppgifter i enlighet med deras egen datakskyddsinformation.

    Avyttring.

    • För det fall att Klarna säljer eller köper verksamhet eller tillgångar, kan Klarna komma att lämna dina personuppgifter till en potentiell säljare eller köpare av sådan verksamhet eller tillgångar.

    • Om Klarna eller en väsentlig del av Klarnas tillgångar förvärvas av en tredje part, kan personuppgifter om Klarnas kunder komma att delas.

    Innan sådan delning görs i samband med avyttring, kommer Klarna se till att lämpligt sekretessåtagande finns på plats.

    8. Var lagrar vi dina personuppgifter?

    Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES. I vissa situationer, såsom när vi delar din information inom Klarnakoncernen, med en leverantör eller underleverantör med verksamhet utanför EU/EES kan dock dina personuppgifter komma att behandlas utanför EU/EES. Om butiken du handlar hos finns utanför EU/EES, kommer vår delning med butiken också innebära att dina uppgifter överförs utanför EU/EES.

    Då Klarna är fast beslutet att alltid skydda din data, kommer vi att vidta alla rimliga kontraktuella, legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att din data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå jämförbar med och i samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES.

    Vi säkerställer att adekvata skyddsåtgärder är införda i enlighet med tillämplig dataskyddsreglering såsom GDPR, närhelst vi överför din data utanför EU/EES. Dessa skyddsåtgärder består i att säkerställa att det tredje land till vilket datan överförs är föremål för ett beslut från EU Kommissionen om att adekvat skyddsnivå föreligger, att EU Kommissionens standardklausuler ingåtts mellan Klarna och mottagaren, eller att mottagaren är registrerad under det så kallade US Privacy Shield förfarandet.

    9. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

    Vi kommer att behandla dina personuppgifter under den tidsperiod som behövs för att fullfölja respektive ändamål för vår behandling, som presenteras i denna Dataskyddsinformation. Detta innebär att när vi upphör med att behandla dina personuppgifter för ett specifikt ändamål så kan vi ändå komma att behålla uppgifterna så länge som dessa behövs för andra ändamål, men då bara för behandling i enlighet med de kvarvarande ändamålen. I synnerhet:

    • Så länge som du accepterat Klarnas Användarvillkor och tills du sagt upp dessa (genom att kontakta oss eller genom att instruera oss att ta bort dina personuppgifter genom en förfrågan om att bli raderad) så kommer vi att behandla de personuppgifter som vi behöver för att tillhandahålla våra Tjänster till dig, vilket inkluderar information om dina tidigare köp.

    • Vi behandlar personuppgifter i kreditupplysningar för ändamålet att på nytt bedöma din kreditvärdighet i upp till 90 dagar från det att kreditupplysningen togs.

    • Vi behandlar information om skulder för ändamålet att bedöma din kreditvärdighet för en period av tre (3) år efter det att skulden reglerats - vilket sker antingen genom betalning eller att skulden skrivits av eller sålts.

    • Vi behandlar inspelade telefonsamtal till Klarnas kundtjänst i upp till 90 dagar från dagen för inspelningen.

    • Profilering för att förutsäga vilka liknande varor/tjänster du kan vara intresserad av att motta marknadsföring om från butiker du tidigare handlat hos lagras inte i våra system. Om sådan profilering görs, genereras denna data vid ett enskilt köp för att överföras till butiken du handlat hos, och tas sedan bort.

    • Vi behandlar personuppgifter för ändamålet att efterleva tillämplig lagstiftning, såsom penningtvättslagstiftning, och bokföringsregler. Beroende på vilken lagstiftning som är tillämplig kan dina personuppgifter komma att sparas i upp till tio år efter det att kundförhållandet upphört.

    10. Dina rättigheter i förhållande till dina personuppgifter

    • Rätt att bli informerad. Du har rätt att bli informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter. Vi gör det genom denna Dataskyddsinformation, annan information på vår hemsida, samt genom att svara på frågor från dig.

    • Rätt att få tillgång till din data. Du kan begära en kopia av dina personuppgifter om du vill veta vilken information vi har om dig. Denna kopia kan också levereras i ett maskinläsbart format.

    • Rätt till rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke komplett information om dig själv.

    • Rätt att bli raderad. Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter till exempel när uppgifterna inte längre är nödvändigt för det syfte de blev insamlade för, eller du återkallar ditt samtycke. Som beskrivs i Avsnitten 3 och 9 ovan är Klarna dock föremål för vissa legala krav som hindrar oss från att omedelbart radera delar av din data. Dessa skyldigheter kommer från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, men också från konsumenträttslagstiftning.

    • Rätt att motsätta dig behandling av dina personuppgifter. Om du anser att dina personuppgifter är inkorrekta eller behandlats i strid med gällande lagstiftning har du en rätt att uppmana oss att stoppa behandlingen.

    • Rätt att lämna in ett klagomål. Du har rätt att lämna in ett klagomål hos Datainspektionen som är svensk tillsynsmyndighet för Klarnas personuppgiftsbehandling. Datainspektionen nås genom följande länk.

    • Kontrollpanelen i Klarna-appen: För vissa Tjänster har Klarna tillhandahållit en möjlighet att skräddarsy dina preferenser i Klarna-appen, till exempel gällande notifieringar eller personaliserad marknadsföring. Vi kommer alltid att respektera dina val.

    11. Hur är det med cookies och liknande spårningsteknik?

    För att tillhandahålla en skräddarsydd och smoooth upplevelse använder Klarna cookies och liknade spårningsteknik i våra elektroniska Tjänster. Du kan läsa mer information om hur Klarna använder spårningsteknik i vår Cookie Statement.

    12. Uppdatering av denna Dataskyddsinformation

    Vi jobbar ständigt med att förbättra våra Tjänster så att du får en ännu mer smoooth användarupplevelse. Detta kan innebära förändringar i befintliga och framtida Tjänster. Därför är det viktigt att du läser denna Dataskyddsinformation varje gång du använder någon av våra Tjänster, eftersom behandlingen av dina personuppgifter kan skilja sig från din tidigare användning av Tjänsten ifråga.

    13. Kontaktuppgifter

    Klarna Bank AB (publ) är registrerat hos Bolagsverket med organisationsnummer 556737-0431 och har sitt huvudkontor på Sveavägen 46, 111 34 Stockholm.

    Klarna har ett dataskyddsombud och ett team bestående av dataskyddsspecialister. Vi har också ett kundervice-team som hanterar dataskyddsfrågor, vilka du når via dataskydd@klarna.se.

    Klarna Bank AB (publ) följer svensk dataskyddslagstiftning. Besök gärna www.klarna.se för mer information om Klarna.

    Dataskyddsinformationen uppdaterades senast 10 juli 2019.

Betalningsalternativ

  • Sverige

    Klarnas betalningsalternativ

    Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

    • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
    • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
    • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
    • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

    Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

    För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst.

    Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

  • Finland

    Klarnan maksutavat

    Yhdessä Klarna Bank AB:n (julk.) kanssa (päätoimipaikan osoite Sveavägen 46, 111 34 Tukholma, Ruotsi) tarjoamme seuraavia maksutapoja, joissa maksu tehdään suoraan Klarnalle:

    • Lasku: maksuaika on 14 vuorokautta tuotteiden toimituksesta. Klarna-laskun ehdot ovat saatavilla täällä.
    • Joustava erämaksu: voit maksaa ostoksesi joustavasti kuukausierissä, joiden suuruus on vähintään 1/100 velan määrästä (kuitenkin aina vähintään 5,00 EUR mukaan lukien korko jäljellä olevalle velalle).
    • Kiinteä erämaksu: voit valita kassalla eri kuukausierävaihtoehdoista. Erät pienenevät kuukausittain sitä mukaa, kun maksamatta oleva luottosumma pienenee.
    • Kampanjalasku: jos oston yhteydessä on tarjottu mahdollisuutta pidennettyyn 1–3 kuukauden maksuaikaan aloitusmaksua vastaan (esim. “Osta nyt, maksa helmikuussa”), voit maksaa ostokset kampanjalaskun ehtojen mukaisesti.
    • Joustavan erämaksun, kiinteän erämaksun ja kampanjalaskun ehdot löydät täältä ja vakiomuotoiset eurooppalaiset kuluttajaluottotiedot täältä.

    Löydät lisätietoa Klarnasta täältä ja Klarnan käyttöehdot täältä. Klarna käsittelee henkilötietojasi soveltuvan lainsäädännön ja Klarnan tietosuojaselosteen mukaisesti.

  • Germany

    Klarnas Zahlungsoptionen

    In Zusammenarbeit mit Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Schweden, bieten wir die folgenden Zahlungsoptionen an. Die Zahlung erfolgt jeweils an Klarna:

    • Rechnung: Die Zahlungsfrist beträgt 14 Tagen ab Versand der Ware. Die Rechnungsbedingungen finden Sie hier.
    • Ratenkauf: Mit dem Finanzierungsservice von Klarna können Sie Ihren Einkauf flexibel in monatlichen Raten von mindestens 1/24 des Gesamtbetrages (mindestens jedoch 6,95 EUR) oder unter den sonst in der Kasse angegebenen Bedingungen bezahlen. Die Ratenzahlung ist jeweils zum Ende des Monats nach Übersendung einer Monatsrechnung durch Klarna fällig. Weitere Informationen zum Ratenkauf einschließlich der Allgemeinen Geschäftsbedingungen und der europäischen Standardinformationen für Verbraucherkredite finden Sie hier.
    • Sofortüberweisung: Die Belastung Ihres Kontos erfolgt unmittelbar nach Abgabe der Bestellung.
    • Lastschrift: Die Abbuchung erfolgt nach Versand der Ware. Der Zeitpunkt wird Ihnen per E-Mail mitgeteilt. Weitere Informationen finden Sie hier.
    • Kreditkarte (Visa/Mastercard): Verfügbar in Deutschland. Die Abbuchung erfolgt nach Versand der Ware oder Tickets / Verfügbarkeit des Services oder im Falle eines Abonnements entsprechend der kommunizierten Zeiten.

    Die Nutzung der Zahlungsarten Rechnung, Ratenkauf und Lastschrift setzt eine positive Bonitätsprüfung voraus. Weitere Informationen und Klarnas Nutzerbedingungen finden Sie hier. Allgemeine Informationen zu Klarna erhalten Sie hier. Ihre personenbezogenen Daten werden von Klarna in Übereinstimmung mit den geltenden Datenschutzbestimmungen und entsprechend den Angaben in Klarnas Datenschutzbestimmungen behandelt.

  • Austria

    Klarnas Zahlungsoptionen

    In Zusammenarbeit mit Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Schweden, bieten wir die folgenden Zahlungsoptionen an. Die Zahlung erfolgt jeweils an Klarna:

    • Rechnung: Die Zahlungsfrist beträgt 14 Tage ab Versand der Ware. Die Rechnungsbedingungen finden Sie hier.
    • Ratenkauf: Mit dem Finanzierungsservice von Klarna können Sie Ihren Einkauf flexibel in monatlichen Raten von mindestens 1/24 des Gesamtbetrages (mindestens jedoch 6,95 EUR) oder unter den sonst in der Kasse angegebenen Bedingungen bezahlen. Die Ratenzahlung ist jeweils zum Ende des Monats nach Übersendung einer Monatsrechnung durch Klarna fällig. Weitere Informationen zum Ratenkauf einschließlich der Allgemeinen Geschäftsbedingungen und der europäischen Standardinformationen für Verbraucherkredite finden Sie hier.
    • Sofortüberweisung: Die Belastung Ihres Kontos erfolgt unmittelbar nach Abgabe der Bestellung.
    • Lastschrift: Die Abbuchung erfolgt nach Versand der Ware. Der Zeitpunkt wird Ihnen per E-Mail mitgeteilt. Weitere Informationen finden Sie hier.
    • Kreditkarte (Visa/Mastercard): Verfügbar in Österreich. Die Abbuchung erfolgt nach Versand der Ware oder Tickets / Verfügbarkeit des Services oder im Falle eines Abonnements entsprechend der kommunizierten Zeiten.

    Die Nutzung der Zahlungsarten Rechnung, Ratenkauf und Lastschrift setzt eine positive Bonitätsprüfung voraus. Nähere Informationen und Klarnas Nutzerbedingungen finden Sie hier. Allgemeine Informationen zu Klarna erhalten Sie hier. Ihre personenbezogenen Daten werden von Klarna in Übereinstimmung mit den geltenden Datenschutzbestimmungen und entsprechend den Angaben in Klarnas Datenschutzbestimmungen behandelt.

  • United Kingdom

    In cooperation with Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, we offer you the following payment options. Payment is to be made to Klarna:

    • Pay later
    • Financing

    Further information and Klarnas user terms you can find here. General information on Klarna you can find here. Your personal data is handled in accordance with applicable data protection law and in accordance with the information in Klarnas privacy statement.

  • Norway

    Klarnas betalingsmetoder

    I samarbeid med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, tilbyr vi følgende betalingsmetoder. Betalingen går alltid direkte til Klarna.

    • Faktura: Forfallsdato er 14 dager fra tidspunktet varene er sendt ut. Faktura vilkårene finner du her.
    • Konto: Klarna Konto er en rammekreditt fra Klarna som gir forbrukere mulighet til å betale sine kjøp i månedlige avdrag med 1/24 (minimum 95 NOK) av totalbeløpet. Mer informasjon om Klarna Konto, samt alminnelige fakturavilkår og standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt finner du her.

    Her finner du mer informasjon om Klarna, og her kan du lese brukervilkårene deres. Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Klarnas personvernerklæring.

  • Denmark

    Klarnas betalingsmåder

    I samarbejde med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, tilbyder vi følgende betalingsmåder:

    • Faktura: Kredittid på 14 dage fra den dag, varerne bliver sendt. Her kan du finde vilkårene for faktura.
    • Konto: Klarna Konto er en kassekredit, som gives af Klarna. Den giver låntageren mulighed for at betale sine køb i månedlige afdrag med 1/24 (dog min. 89 kr.) af totalbeløbet eller ifølge de vilkår, der blev godkendt i kassen. For mere information om Klarna Konto inkl. generelle betingelser og standardiserede europæiske forbrugerkreditoplysninger, klik her.

    Betaling sker altid til Klarna. Du kan finde mere information om Klarna på deres hjemmeside. Her kan du finde deres brugervilkår. Anvendelse af disse oplysninger vil blive behandlet i overensstemmelse med den gældende databeskyttelseslovgivning og Klarnas politik til beskyttelse af personlige oplysninger.

  • Netherlands

    Betaalmethodes van Klarna

    In samenwerking met Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Zweden, bieden we u de volgende betaalmethode(s) aan. Betaling dient aan Klarna te worden gedaan.

    • Achteraf Betalen
    • Gespreid Betalen

    U vindt meer informatie in de gebruikersvoorwaarden van Klarna. Algemene informatie over Klarna vindt u hier. Uw persoonsgegevens worden door Klarna in overeenstemming met de geldende wet bescherming persoonsgegevens en zoals beschreven in Klarna’s privacy statement verwerkt.

  • Switzerland

    German:

    Klarnas und Billpays Zahlungsoptionen

    In Zusammenarbeit mit Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Schweden, und Billpay GmbH, Zinnowitzer Str. 1, 10115 Berlin, Germany, bieten wir die folgenden Zahlungsoptionen an:

    • Rechnung: Die Zahlungsfrist beträgt 30 Tagen ab Versand der Ware. Die Rechnungsbedingungen finden Sie hier. Die Zahlung erfolgt an Billpay.
    • Sofortüberweisung: Die Belastung Ihres Kontos erfolgt unmittelbar nach Abgabe der Bestellung. Die Zahlung erfolgt an Klarna.

    Die Nutzung der Zahlungsarten Rechnung setzt eine positive Bonitätsprüfung voraus. Weitere Informationen und Klarnas Nutzerbedingungen finden Sie hier. Allgemeine Informationen zu Billpay erhalten Sie hier.Ihre personenbezogenen Daten werden von Klarna und Billpay in Übereinstimmung mit den geltenden Datenschutzbestimmungen und entsprechend den Angaben in Klarnas Datenschutzbestimmungenund Billpays Datenschutzbestimmungen behandelt.

    English:

    Billpay’s/Klarna’s payment options In order to be able to offer you Klarna’s payment options and to assess whether you qualify for their payment options and to tailor the payment options for you, we will pass to Klarna certain of your personal information. General information on Klarna you can find here and on BillPay here. Your personal data is handled in accordance with applicable data protection law and in accordance with the information in Klarna’s and BillPay’s privacy notices.

    For Direct bank transfer, your personal data such as contact and order details, will be processed by Klarna.

    For Pay Now (SOFORT Direct Banking) Your personal data such as contact and order details, will be processed by Klarna.

    French:

    Options de paiement de Billpay/Klarna Afin de pouvoir vous offrir les options de paiement de Klarna, déterminer si vous remplissez les critères relatifs aux modes de paiement proposés, et vous offrir des options de paiement sur-mesure, nous transmettons à Klarna certaines de vos données personnelles. Les informations générales sur Klarna sont disponibles ici et celles sur BillPay ici. Vos données personnelles sont traitées conformément à la législation relative à la protection des données en vigueur et conformément à la politique de confidentialité de Klarna et BillPay.

    Pour bénéficier du service Virement Bancaire. Vos données personnelles telles que vos coordonnées et les informations relatives à votre commande sont traitées par Klarna.

    Pour bénéficier du service Payez maintenant (prélèvement direct SOFORT). Vos données personnelles telles que vos coordonnées et les informations relatives à votre commande sont traitées par Klarna.

    Italian:

    Opzioni di pagamento di Billpay/Klarna Per poterti offrire il metodo di pagamento Klarna e valutare se puoi accedere alle loro opzioni di pagamento e anche per poter personalizzare le opzioni di pagamento alle tue esigenze, dovrai fornire alcune informazioni personali a Klarna. Per le informazioni generali su Klarna, leggi qui e su BillPay qui. I tuoi dati personali sono trattati in conformità con le leggi vigenti in materia di protezione dei dati e nel rispetto delle informazioni riportate nelle informative sulla privacy di Klarna e BillPay.

    Per Bonifico Diretto I tuoi dati personali, quali contatti e informazioni relative all’ordine, saranno trattati da Klarna.

    Per Paga ora (Sofort Banking) I tuoi dati personali, quali contatti e informazioni relative all’ordine, saranno trattati da Klarna.