Frågor & Svar

Nedan finner du frågor och svar på våra vanligaste frågor. Om du inte hittar svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta Svenskt Tenns Kundservice.

Julen 2016

  • Hur lång ånger- och bytesrätt har jag vid köp av julgåvor?

    Under julen förlänger Svenskt Tenn ångerrätten på alla köp fram till den 5/1 2017. Detta gäller oavsett om du handlar dina julgåvor online eller i butiken på Strandvägen 5.

  • När är sista beställningsdag för leverans innan jul?

    Svenskt Tenn gör sitt bästa för att leverera Din beställning så snabbt som möjligt och i tid, men eventuella förseningar orsakade av tredje part kan dessvärre påverka din leveranstid. Rekommendationen är därför alltid att Du placerar Din order så snart som möjligt under december månad.

    För uthämtning i butiken på Strandvägen 5 gäller sista beställningsdatum 22 december före klockan 12.00.

    För leverans inom Sverige gäller sista beställningsdatum 18 december.

    För leverans till Europa och övriga delar av världen gäller sista beställningsdatum 12 december.

  • Slår Svenskt Tenn in julgåvor?

    Du kan beställa dina julgåvor inslagna på Svenskt Tenns klassiska vis. Juldekorationer som julgranshängen, änglar och girlanger går däremot ej att få inslagna.

  • Vilka öppettider gäller i butiken och conciergen under julen?

    Utökade öppettider under december:

    Måndag 11/12 – Fredag 22/12: 10.00 – 19.00

    Lördag 16/12 och 23/12: 10.00 – 18.00

    Söndag 17/12: 10.00 – 18:00

    Begränsade öppettider:

    Julafton: Stängt

    Juldagen: Stängt

    Annandag jul: Stängt

    Nyårsafton: 10.00 - 15.00

    Nyårsdagen: Stängt

    Trettondagsafton: 10.00 – 17.00 

    Trettondedag jul: 11.00 – 16.00

  • Vilka öppettider gäller i Tesalongen under julen?

    Utökade öppettider under december:

    Måndag – Fredag, 11:e – 22:a december: 11.00 – 18.00
    Lördag 16:e och 23:e december: 10.00 – 18.00
    Söndag 17:e december: 11.00 – 18.00

    Begränsade öppettider:

    Julafton: Stängt

    Juldagen: Stängt

    Annandag jul: Stängt

    Nyårsafton: Specialerbjudande, endast förhandsbokade gäster

    Nyårsdagen: Stängt

    Trettondagsafton: 10.00 – 17.00

    Trettondedag jul: 11.00 – 16.00

Betalning

  • Vilka betalsätt finns på hemsidan?

    Vid beställning genom hemsidan accepterar Svenskt Tenn betalning med följande betal- och kreditkort: VISA, Mastercard, AMEX/American Express. Direktbetalning via Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea samt mot Klarna Faktura (Kunder inom Sverige kan kontakta Klarnas kundservice på telefon 08 120 120 vid eventuella frågor och funderingar). Svenskt Tenn accepterar även betalning genom PayPal. Vid beställning hos vår Kundservice betalar Du mot postförskott eller genom förskottsbetalning till Svenskt Tenns bankkonto. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kortbetalning vid beställning hos Kundservice.

  • Om jag beställer en vara på hemsidan mot faktura och vill returnera varorna. Hur gör jag då med fakturan?

    Kontakta Svenskt Tenns Kundservice på telefon 08 670 16 00 för att skjuta upp förfallodatum så att fakturan ej förfaller. Varuvärdet krediteras när varorna har kommit i retur till Svenskt Tenn.

  • Kan jag dela upp min betalning när jag handlar på hemsidan?

    Ja, genom Klarna.

  • Var kan jag se saldot på mitt presentkort?

    Här kan du se saldot på ditt presentmynt/ presentkort. Ange kortets identitet, antingen med mobiltelefonnummer och den 5-siffriga koden i SMS:et eller den 16-siffriga koden.

  • Hur hanterar Svenskt Tenn mina personuppgifter?

    För fullgörandet av ett köp är Svenskt Tenn skyldigt att samla in personuppgifter. Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. De uppgifter som lämnas vid registreringen registreras och behandlas av Svenskt Tenn. Du har rätt att en gång per år begära utdrag för den information som finns registrerad om dig. Om några uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller missvisande rättar vi självklart till dem om du meddelar oss. Du kan även begära att få uppgifterna om dig raderade. Svenskt Tenn använder endast uppgifterna för det rätta fullgörandet av ett köp och säljer inte personuppgifterna vidare till tredje part. Genom godkännande av Villkoren godkänner Du även Svenskt Tenns insamling och behandling av personuppgifterna.

  • Kan mitt företag handla mot faktura på Svenskt Tenns hemsida?

    Ja.

  • Kan jag betala med presentkort/presentmynt på hemsidan?

    Presentkortet gäller både på hemsidan och i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm. Presentmynten däremot gäller enbart i butiken på Strandvägen 5.

  • Kan jag betala en tjänst från exempelvis Inredninsateljén med ett presentkort eller presentmynt?

    Ja, presentkortet och presentmynten fungerar som betalningsmedel oavsett om väljer att handla en produkt eller att betala för en tjänst.

  • Tar Svenskt Tenn ut en avgift vid betalning med faktura?

    Ja, en viss fakturaavgift debiteras. Läs mer

  • Kan jag känna mig säker när jag handlar via Svenskt Tenns hemsida?

    Svenskt Tenn erbjuder alltid ett säkert betalningssätt. Vi samarbetar med PayEx som uppfyller kraven på PCI DSS. Alla kortuppgifter och dina personuppgifter är krypterade vilket innebär att endast behöriga personer kan ta del av informationen.

Leverans & Frakt

  • Hur lång är leveranstiden för varor köpta via hemsidan?

    Normal leveranstid är en – tre arbetsdagar om varan ska skickas inom Sverige och du har angivit ditt mobiltelefonnummer för leveransavisering. Har du inte angivit ditt mobiltelefonnummer kan leveransen ta upp till två dagar extra. För övriga varor kontakta Kundservice för korrekt leveranstid.

  • Kan jag beställa en vara och få den levererad till en annan adress?

    Ja, med undantag för fakturakunder då det endast går att beställa till folkbokföringsadress.

  • Kan jag beställa en vara online och hämta ut i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm?

    Ja. Om Du placerar din order innan klockan 12.00, finns den att hämta i butiken på Strandvägen 5 nästkommande arbetsdag efter klockan 10.00. Du kommer att få en sms-avisering när dina varor finns att hämta i butiken.

  • Kan jag själv välja utlämningsställe av mitt paket?

    Ja, du väljer utlämningsställe i kassan innan betalning.

  • Hur fungerar expressfrakten?

    Vid köp i Svenskt Tenns webbutik kan Du välja att få dina varor levererade med Expressfrakt. Detta innebär att dina varor levereras till dörren senast klockan 10.00* nästföljande vardag. Du har också möjlighet att hämta paketet på något av PostNords serviceställen.

    *Till en del orter kan leveranstiden vara något längre. Läs mer på PostNords hemsida.

  • Vad händer om jag inte hinner hämta mina varor på utsatt tid?

    För paket som inte hämtas ut inom skälig tid ansvarar vi inte. Outhämtade paket som returneras till oss fraktas på din risk och vi ansvarar heller inte för varan efter det att den har returnerats till oss. Det är därför viktigt att du hämtar ut eller tar emot ditt paket även om du har ångrat dig. Vid outhämtade paket debiterar vi en avgift om 250 kr för paket som skickats inom Sverige och 350 kr för paket som skickats till annat land, vilket motsvarar våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering.

  • Hur lång tid tar det innan mina beställda varor kommer till Svenskt Tenn på Strandvägen 5 om jag har valt utlämning i butik?

    Om Du placerar din order innan klockan 12.00, finns den att hämta i butiken på Strandvägen 5 nästkommande arbetsdag efter klockan 10.00. Du kommer att få en sms-avisering när dina varor finns att hämta i butiken. Medtag giltig legitimation.

  • Vilka länder levererar Svenskt Tenn till?

    Leverans av produkter köpta via Svenskt Tenns hemsida sker till Sverige och Europa, Nordamerika, Asien och Australien. För övriga länder kontakta kundservice.

  • Vad kostar frakten när jag handlar på Svenskt Tenns hemsida?

    Fraktkostnaden varierar beroende på produkt. När Du placerat önskad produkt i varukorgen så visas fraktpriset. För fraktpriser från Svenskt Tenns butik på Strandvägen i Stockholm eller vid beställning via Kundservice, kontakta oss på telefon 08 670 16 00.

  • Hur fungerar hemleveransen med Budbee?

    Vid köp i Svenskt Tenns onlinebutik kan Du välja att få dina varor hemlevererade med Budbee. Detta innebär att om Du genomför din order måndag – fredag före klockan 12.00, så kan du få din order hemlevererad samma eller efterföljande arbetsdag. Tjänsten är enbart tillgänglig i Stockholm, Göteborg och Malmö.

  • Kan jag spåra mitt paket?

    Ja. Du kan spåra ditt paket genom det kollinummer du mottagit när du har beställt en vara på Svenskt Tenn. Kollinumret finner du i orderbekräftelsen.

Retur av vara

  • Hur returnerar jag en vara?

    Följande gäller enbart inom Sverige, Finland och Danmark.

    1. Packa varan/varorna som Du vill returnera, gärna i originalemballaget (Svenskt Tenn värnar om miljön och ser gärna att Du använder emballaget i så stor utsträckning som möjligt). Om du utnyttjar bytesrätten/öppet köp kräver vi att Du återsänder varan i originalemballage.

    2. Ange varför Du returnerar varan, t ex om det rör ånger, reklamation, byte eller öppet köp, använd gärna den medskickade retursedeln. Lägg noteringen i lådan.

    3. Klistra den förbetalda returfraktsedeln på utsidan av lådan. Se till att täcka över den ursprungliga adressen. (Vill du ordna returen själv är Du självklart välkommen att göra det, notera dock att det oftast blir dyrare än om Du använder våra returfraktsedlar.)

    4. Om Du använder våra returfraktsedlar och har tagit emot varan som ett DHL paket ska den returneras via DHLs serviceställe, om det är ett postpaket ska den returneras via PostNords ombud.

    5. När vi har mottagit och godkänt Din returvara kommer vi att återbetala beloppet, med avdrag för returfraktkostnaden. Återbetalningen följer reglerna för respektive returanledning men krediteringen kommer alltid att ske på samma betalningssätt som Du använt när Du utförde beställningen. Se våra villkor för utförlig beskrivning av återbetalningsrutinen.

    Vänligen notera att Du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber Dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad.

  • Hur fungerar det med öppet köp och bytesrätt när jag handlar på hemsidan?

    Vår målsättning är att Du som kund ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar Du från hemsidan eller vår Kundservice har Du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 arbetsdagar från att Du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår Kundservice detta. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Vi lämnar förutom ångerrätten 30 dagars bytesrätt oavsett om beställning har skett genom Hemsidan eller Kundservice. Tiden räknas från orderdatumet.

    Det går bra att byta en vara mot annan genom att själv lägga en ny beställning på vår hemsida, då tillkommer ny fraktavgift. Om Du vill byta varan måste du returnera den oanvänd i originalemballage och bifoga kvitto på köpet. Om varan har varit del av ett erbjudande innefattande vissa villkor, som till exempel en vara på köpet, måste samtliga varor erbjudandet har omfattat lämnas tillbaka.

  • Till vilken adress returnerar jag min vara?

    Svenskt Tenn
    Box 42054 
    126 13 Stockholm

  • Om jag har handlat mina varor via hemsidan, kan jag byta dem på Svenskt Tenns butik på Strandvägen 5 i Stockholm?

    Ja. Vänligen ta med orderbekräftelse.

  • Kan en vara som är köpt på Boutique Tinna i Göteborg lämnas tillbaka i butiken på Strandvägen 5 och tvärtom?

    Ja. Vänligen ta med kvitto eller orderbekräftelsen.

Handla på Svenskt Tenn

  • Hur gör jag för att beställa möbler från Svenskt Tenn?

    Svenskt Tenn har tagit fram en Möbelguide för att på bästa sätt hjälpa Dig med ditt köp. Du kan även chatta, ringa eller maila Svenskt Tenns kundservice om du har ytterligare frågor om köp av möbler.

  • Vilka sömnadstjänster kan jag beställa från Svenskt Tenn och hur går jag tillväga?

    Svenskt Tenn har tagit fram en guide till de olika sömnadstjänster som vi erbjuder. Kontakta Kundservice om du har ytterligare frågor.

  • Jag vill sy upp gardiner av Svenskt Tenns textil. Hur går jag tillväga?

    Svenskt Tenn har tagit fram en Gardinguide för att på bästa sätt hjälpa Dig med ditt köp. Kontakta Kundservice om du har ytterligare frågor.

Möbelreparation, tvätt & Restaurering

  • Var vänder jag mig för reparation/gravyr/möbeltapetsering av Svenskt Tenns produkter?

    Svenskt Tenn rekommenderar:
    Callerts Matt-tvätt
    Värmdövägen 748
    132 35 Saltsjö-Boo
    Tel: 08-715 00 91
    Brunells Metallverkstad HB (bland annat renovering av ljuskronor och armaturer)
    Riddargatan 25
    114 57 Stockholm
    Tel: 08 – 660 47 96
    www.brunells.com
    Gilbert & Malmsten (lackering av möbler)
    Hovslagarevägen 4
    192 54 Sollentuna
    Tel: 08-35 15 10
    Ateljé Ebéniste AB (möbelrestaurering)
    Grevgatan 17 
    114 53 Stockholm
    Tel: 08-663 96 90
    Mats Landin Tapetserare
    PL 2197
    760 15 Gräddö

    Sverige
    Telefon: 0176-40067
    Michiko gravyr
    Skeppargatan 46
    114 58 Stockholm
    Tel: 08-50026229
    Askwalls Gravyr AB
    Norrtullsgatan 21
    113 27 Stockholm
    Tel: 08-20 11 52
    KAJ & NOVI Armatur
    http://kristallkronor.com/
    Armaturer kan vidarebefordras till KAJ & NOVI via El Store på Odengatan 23.
    El Store Tel: 08-661 21 21

Trygg e-handel

  • Vad innebär certifieringen?

    Trygg e-handel är en certifiering för e-handelsföretag. E-handelsföretag är företag som säljer varor och tjänster via en butik på internet (Distanshandel). E-handel bygger på samma princip som traditionell postorder, med skillnaden att varorna uppvisas på en hemsida samt att köpeavtalet ingås direkt på hemsidan.

    Det finns idag tusentals aktörer som säljer varor & tjänster på internet i Sverige och de flesta är seriösa. För att skydda dina personuppgifter och andra känsliga uppgifter är det dock viktigt att Du vet vem Du lämnar uppgifterna till. Du kanske även vill känna trygghet i att företaget kommer att leverera varorna inom avtalad tid och att Du kommer att kunna få hjälp efter köpet om behovet finns.

  • Vilka är kraven för att få certifieringen?

    Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när Du handlar, Målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på internet som i en fysisk butik.

    När Du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad olika krav. Endast seriösa e-handelsföretag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.

    Trygg e-handels krav är utformade för att Du som konsument skall känna till och ta tillvara dina rättigheter när Du handlar via internet. Bland annat ställs krav på att företaget skall vara tydlig med sin identitet, ha säkra rutiner för hantering av personuppgifter, använda säkra betalningslösningar samt ha en stabil ekonomi.

    Se fullständig förteckning av Trygg e-handels krav.

  • Var hittar jag Trygg e-handelcertifierade företag?

    Samtliga certifierade företag finns listade här. Företagen är indelande i kategorier efter sortiment så att du lätt skall kunna hitta det företag som Du är intresserad av.

  • Hur ser kontrollen ut?

    Svensk Distanshandel kontrollerar att kraven följs av de certifierade företagen genom kreditkontroller, provköp samt utredningar vid misstanke om brister. För att ge dig en extra trygghet tar Trygg e-handel emot klagomål från dig som konsument.

    Om Du klagar på ett företag som har certifieringen Trygg e-handel och det visar sig att företaget handlat felaktigt/i strid med kraven får företaget en "prick" i Trygg e-handels register. Vid allvarliga brister kan certifieringen återkallas med omedelbar verkan. Allt detta sammantaget gör att Du som konsument kan känna dig säker på att enbart seriösa företag bär Trygg e-handelsymbolen.

  • Hur vet jag att symbolen är äkta?

    För att kontrollera att symbolen är äkta klickar Du/håller muspekaren över Trygg e-handelsymbolen, se exempel.

    Varje anslutet företag har ett unikt certifikat på domänen tryggehandel.se.

Övriga Frågor

  • Kan jag få en vara inslagen som gåva när jag handlar på Svenskt Tenns hemsida?

    Ja. Vi erbjuder presentinslagning på Svenskt Tenns klassiska vis. Undantag gäller för jul- och påskdekorationer.

  • Finns hela Svenskt Tenns sortiment tillgängligt via hemsidan?

    Svenskt Tenns egenproducerade varor och ett urval av Svenskt Tenns externa sortiment säljs via hemsidan.

  • Vad är Svenskt Tenns policy när det gäller plastpåsar?

    Nedskräpning med plast är ett växande miljöproblem som hotar ekosystemen världen över. Materialet kan inte brytas ned av naturen, utan smulas istället sönder till mikroplaster som skadar miljö och djurliv i skogar och hav.

    Alla plastpåsar vi människor förbrukar har en negativ inverkan på miljön, och genom att använda färre, sparar vi på jordens resurser.
    Svenskt Tenn arbetar på flera sätt för att minimera sin miljöpåverkan. Företaget ägs av Kjell och Märta Beijers stiftelse, och det överskott som genereras går till forskning inom bland annat ekologisk hållbarhet och miljövård. Beijerinstitutets forskning ger en djupare förståelse för samspelet mellan ekologiska system och samhällets och ekonomins utveckling. Målet är att finna vägar till en hållbar framtid för mänskligheten.
    Nu – i samband med Miljö- och Energidepartementets ny förordning (2016:1041) – vill vi tillsammans med Er bidra till att minska konsumtionen av plastkassar.
    Läs mer om lagstiftningen på riksdagens hemsida.

  • När får ni in varan i lager?

    Genom att bevaka varan via produktsidan får du information om när varan åter finns i lager. Kontakta Svenskt Tenns Kundservice för mer information om specifik produkt.

  • Var hittar jag skötselråd till min produkt?

    På de flesta produkter i Svenskt Tenns webshop finns skötselråd under respektive produktsida. Kontakta gärna Kundservice på telefon 08 670 16 00 om din produkt saknar skötselråd.