Svenskt Tenns Matrum

SÄSONGSBETONAT MATRUM

När Jonas Bohlin formgav matbordet A Tablé för Svenskt Tenn inspirerades han av Josef Franks mångskiftande formgivning. Jonas såg bordet som en samtida tolkning av Josef Franks sinnevärld, som var närvarande under hela hans uppväxt.

Inredningsarkitekten och formgivaren Jonas Bohlin slog igenom på 1980-talet i samband med sitt examensarbete – karmstolen ”Concrete”. Stolen fick stor uppmärksamhet och skapade bred debatt om vad konst är och bör vara, och den ifrågasatte skiljelinjen mellan konstnärlig och funktionell formgivning. Alltsedan dess har Bohlin skapat många välkända inredningar främst för svenska uppdragsgivare.

I sin formgivning utgår Bohlin från såväl tidlöshet som hållbarhet. Han ser formen ur ett 100-årsperspektiv vilket gör hantverkstraditionen och de gedigna, svenska materialen till självklarheter som alltid genomsyrar hans verk. Matbordet A Tablé har en ljus, vitpigmenterad skiva i askträ, ett vitlackerat järnunderrede, läderlindade detaljer och mässingsfötter. Det rymmer upp till 12 sittande personer och kan expanderas utan hjälp av stödben, vilket gör det till en fulländad pjäs i matrummet.

Matbord À Table
Svenskt Tenns Matrum

Ingen vårdukning är komplett utan säsongens blomsterarrangemang. Svenskt Tenns klassiska vas ”Dagg” – formgiven av Carina Seth Andersson – finns i fyra olika färgställningar, där den blå tonen för tankarna till ljusa nätter och ljummet sommarregn. Vasen är blåst i grafitform och tillverkad på Skrufs Glasbruk i Småland. Formen kräver en enorm precision av glasmästaren, med exakt rätt avvägning av glasmassa och temperatur.

Vas Dagg

Svenskt Tenns klassiska Stol ”P5” är modern i sitt uttryck, men formgavs redan under sent 1920-tal. Josef Frank ritade fler böjträstolar under denna tid, varav några producerades för Thonet-Mundus AG i Wien. Stol P5:s originalskiss har funnits bevarad i Svenskt Tenns arkiv under många år, men den togs i produktion först under hösten 2014.

Den genombrutna ryggen av svarvade spjälor ger stolen ett luftigt intryck. Det är en genomgående känsla som genomsyrar Josef Franks samtliga stolar. Hans utgångspunkt var alltid att en stol skulle vara så lätt att den kunde lyftas med ett finger, så att den med enkelhet kunde flyttas runt i rummet – något som blir mycket tydligt i formen av P5.

Stol P5