Svenskt Tenns höstdukning

Enastående dukningar

Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson var en eklektiker. Med åren blev hon alltmer sofistikerad, inte minst i sin dukningskonst. Med en unik förmåga att ena och förena de mest disparata föremål arrangerade hon de vackraste av bord. Skickligt balanserades det enkla, lite avskalade mot det överdådigt festliga.

Servett Lin

I december 1933 bjöd Estrid Ericson in till sin första större utställning på Svenskt Tenn. Den hette ”Bord, duka dig” och innebar något helt nytt i dukningssammanhang. Recensenter skrev bland annat om ”en anmärkningsvärd fantasirikedom”. Bord dukades i helt olika stilar och för olika sammanhang, men präglades genomgående av rena former utan dekorationer. Material som tenn, keramik, silver och glas fick verka i sig själva, vilket gav särskilda kvalitetseffekter enligt dem som besökte butiken på Strandvägen 5. Estrid Ericson var fortfarande återhållsam med färger i funkistidens efterföljd. Men efter Josef Franks ankomst till Svenskt Tenn 1934 blev både färginslagen, mönstren och textilierna fler.

Svenskt Tenns nuvarande sortiment till det dukade bordet är en blandning av ljusstakar, glas och porslin från nutida formgivare och klassisk design som användes redan på Estrid Ericsons tid. Det ovala glasfatet formgavs av Josef Frank på 1940-talet, och han skapade ljusstaken i tenn och bambu 1952. Det var en hyllning till 1800-talets exotism som stod för en längtan efter det okända och drömmen om fjärran länder.

Ljusstake Bambu
Kuvert Svenskt Tenns höstdukning