Svenskt Tenns kräftskiva

Färgsprakande kräftskiva

Inför årets kräftskiva dukas bordet upp till en färgsprakande festmåltid, där Josef Franks textil Italian Dinner satt tonen för såväl blomster som dukningsdetaljer. Grönsaksplantor från Italien var otvetydigt Josef Franks inspiration till mönstret, som han formgav under tiden i New York 1943-45. Här bildar stammar, blad och frukter vertikala stråk med en dekorativ olivkvist i centrum, och de horisontella vattendragen med gulstrimmig mullus, bläckfisk, musslor och hummer balanserar den genomtänkta kompositionen.

Under samma årtionde skapade Josef Frank även den ovala glastallriken, med tanken att den skulle lämpa sig väl som skaldjurstallrik. Den djupblå kulören i det ovala fatet plockar på ett vackert sätt upp, och kompletterar de blå tonerna i textilen.

Se skaldjursfat
Kuvert kräftskiva

Den färgstarka dukningen bryts av med detaljer i klarglas och Kay Bojesens klassiska bestick i blankpolerat, rostfritt stål. Bestickserien formgavs 1938, med fokus på minimalistisk design och funktionalitet. Utgångspunkten var att en bestickserie inte bör påverkas av trender, och att designen istället ska vara tidlös och kunna leva vidare i generationer. År 1951 vann bestickserien det prestigefyllda förstapriset i Trinnale di Milano, och döptes i samband med detta om till ”Grand Prix”.

I dukningens centrum syns pjäsen som på Svenskt Tenn kommit att förknippas som synonymt med kräftskiva. Här ligger Brännvinsfisken på ett stort tennfat, omgiven av isbitar – precis som det var tänkt när Estrid Ericson formgav fisken på 1920-talet.

Det var sedan hon studerat peruansk keramik från sen Chimu-tid (1150-1460) på Etnografiska museet som hon inspirerades till att forma brännvinsfisken – en klassisk plunta i tenn som utgör en vacker bordsdekoration vid alla festliga tillfällen.

Brännvinsfisken