Svenskt Tenns höstdukning
”Stearinljus ska vara så höga, att belysningen kommer ovanifrån. Det ger människorna omkring ett fördelaktigt utseende.”
Estrid Ericson

Estrids Dukningskonst Enkelt, avskalat och överdådigt festligt

Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson var en eklektiker. Med åren blev hon alltmer sofistikerad, inte minst i sin dukningskonst. Med en unik förmåga att ena och förena de mest disparata föremål arrangerade hon de vackraste av bord. Skickligt balanserades det enkla, lite avskalade mot det överdådigt festliga.

I december 1933 bjöd Estrid Ericson in till sin första större utställning på Svenskt Tenn. Den hette ”Bord, duka dig” och innebar något helt nytt i dukningssammanhang. Recensenter skrev bland annat om ”en anmärkningsvärd fantasirikedom”; bord dukades i helt olika stilar och för olika sammanhang, men präglades genomgående av rena former utan dekorationer. Material som tenn, keramik, silver och glas fick verka i sig själva, vilket gav särskilda kvalitetseffekter enligt dem som besökte butiken på Strandvägen 5. Estrid Ericson var fortfarande återhållsam med färger i funkistidens efterföljd. Men efter Josef Franks ankomst till Svenskt Tenn 1934 blev både färginslagen och textilierna fler.

Svenskt Tenns nuvarande sortiment till det dukade bordet är en blandning av glas och porslin från nutida formgivare och äldre design som användes redan på Estrid Ericsons tid. Det ovala glasfatet formgavs av Josef Frank på 1940-talet, bestickserien Servus ritades av Sigurd Persson 1954 och vinglasen Crystal Flora skapades av Ingegerd Råman 2014. Tillsammans med en linneduk och servetter i olika färgnyanser är det enkelt att skapa en vacker dukning i Estrid Ericsons anda.

Svenskt Tenns höstdukning detaljbild