Josef Franks botaniska mönster Svenskt Tenn

Josef Franks Botaniska Mönster

Josef Frank hade ett starkt botaniskt intresse redan som barn, och som formgivare gav han uttryck för detta genom att komponera sin alldeles egna flora. Han kombinerade välkända favoriter som tulpan, förgätmigej och liljekonvalj med fantasifulla och expressiva blommor och växter. Blomsterskisserna utförde Josef Frank helst direkt från naturen, men ibland hämtade han även inspiration från tecknad och illustrerad flora. Här har vi samlat några av hans mest älskade botaniska mönster.

California 1942 – 1945

California är ett av de mönster som formgavs av Josef Frank under perioden 1942 – 1945, som med fog kan kallas ett av hans floraplanschmönster. Förebilden till blommorna i motivet fann han i Gladys Lynwall Pratt’s American Garden Flowers. Sammantaget har Josef Frank ritat in tjugo olika (namngivna) sommarblommor, bland dem krasse, luktärt, pensé, dahlia, petunia och zinnia, som tillsammans hålls ihop av en vindlande prickrabatt.

Till mönstret

Celotocaulis 1930

Celotocaulis ritades ursprungligen för Haus und Garten och blocktryckets i Wien. ”Caulis” är det latinska ordet för blomstjälk, och Celoto anspelar på ett asiatiskt växtsläkte, Celosia, som kännetecknas av plym- eller tuppkamsliknande blomställningar. Mönstret är pregnant och ovanligt i två hänseenden: det är mycket regelbundet utformat (halvförskjutning) och rapportens bredd är bara 37,5 centimeter. De långa, vertikala linjerna står verkningsfullt mot de ellipsoidalt välva och parvis grupperade ”tuppkamsbladen”. Rottrådarna blir välbehövliga anhalter i den rytmiska designen. Genom åren har det förutom i grönt tryckts i gult, vinrött, och grafitgrått och dessutom på voile i vitt på vitt.

Till mönstret

Nippon 1943 – 1945

I Nippon som har japanska förtecken, syns ett myller av fantasikrysantemer i olika storlekar och några kamelior (Camellia japonica) ger skiktningar och därmed djupverkan. Kontinuiteten är bara svagt markerad, den till hälften bortskymda röda stammen med frukter i rött och gult svarar för att mönstret leds vidare till nästa rapport. Det har sagts att det inte finns något folk på jorden som älskar natur och blommor mer än japanerna. Denna kärlek är så djupt rotad i japanens väsen att det blivit ett behov hos honom att omge sig med blommor och gå ut och betrakta dem.

Till mönstret

Baranquilla 1943 – 1945

Lianerna på Baranquilla växer naturligt och bildar ett blommande nätverk. Halvförskjutningen bidrar till att skymma det geometriska, ingen särskild riktning markeras. Namnet Baranquilla är hämtat från den colombianska hamnstaden vid Karibiska Havet, med den tropiska regnskogens alla färger, ljud och dofter inom räckhåll. Josef Frank och hans fru Anna passerade staden på väg till New York, under exilen från Sverige till Amerika 1941, mitt under brinnande världskrig.

Till mönstret

Primavera 1920-tal

Primavera komponerades i början av tjugotalet och har sedan dess tryckts i alla år. Vid blocktryckningen i Wien behövdes inte mindre än 35 snidade stockar. Allt som allt ingår nio olika färger: brunt, beige, mörkgult, ljusgult, rött, rosa, mörkgrönt, ljusgrönt och blått. Vid senare filmtryckning i Sverige betydde det nio olika schabloner, som i tur och ordning flyttas fram över råväven. I horisontella rabatter spirar det mesta av vårfloran: tulpan, scilla, hyacint, bellis, viol och förgätmigej. Tulpanerna bryter av genom sin storlek och sitt uppåtriktade växtsätt. Namnet Primavera för tillbaka till ungrenässansens Florens och Botticellis allegori över kärleken i vårens tid, då blomstergudinnan, Flora strör blommor över markerna.

Till mönstret