EN MAGISK INREDNINGSVÄRLD

LÅNGSIKTIGHET, KVALITET OCH ENGAGEMANG. SVENSKT TENNS KÄRNVÄRDEN HAR VARIT DESAMMA ALLTSEDAN TECKNINGSLÄRAREN ESTRID ERICSON STARTADE FÖRETAGET 1924.

Hela 80 procent av Svenskt Tenns sortiment består av produkter som är av egen design. Enbart Josef Frank efterlämnade 3 000 ritningar och drygt 250 textila mönster. I butiken finns också möbler och föremål av några av vår tids skickligaste formgivare och hantverkare.

Men det är inte bara det estetiska arvet som gör Svenskt Tenn speciellt, utan även företagsformen. Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers stiftelse, med målet att företaget ska leva för evigt. Allt överskott som verksamheten genererar går till forskning inom bland annat ekologisk hållbarhet, miljövård, genetik, biomedicin och läkemedel.

Konstprofessor Ulf Linde skrev en gång apropå Svenskt Tenn: "Estrid Ericsons affär var något mycket mer än en affär, mer än en utställningslokal – den var en i detalj gestaltad dröm om ett sätt att leva."
Svenskt Tenn är än idag en ständigt föränderlig scen – helt i Estrid Ericsons anda.

Sedan 1924

Svenskt Tenn grundades 1924 av Estrid Ericson, som 10 år senare knöt Josef Frank till företaget. Tillsammans skapade de den lika eleganta som färgstarkt mönstrade och personliga inredningsstil som genomsyrar Svenskt Tenns sortiment än idag.

I oktober 1924 öppnar Svenskt Tenn på Smålandsgatan i Stockholm. Bara trettio år gammal har teckningsläraren Estrid Ericson från Hjo investerat arvet hon fått från sin far i ett eget företag.

Mer om Svenskt Tenn "sedan 1924"
Vardagsrum från Svenskt Tenn

INREDNINGSFILOSOFI

Det spelar ingen roll om man blandar gammalt och nytt, blandar möbelstilar, färger och mönster. Saker som man tycker om kommer ändå av sig själva smälta samman till en lugn enhet.

Så skrev Josef Frank redan på 1950-talet, och faktum är att hans mänskliga modernism i kombination med Estrid Ericsons konstnärlighet utgör fundamentet för Svenskt Tenns inredningsfilosofi än idag. Tillsammans skapade duon en högst personlig stil med inslag av både wiensk elegans och svensk funkis. Tvärt emot tidens ideal var den färgglad och mönstrad, inkluderade både högt och lågt och gjorde oförskräckta lån från allehanda kulturer och tider.

Ständigt aktuellt

Att Josef Franks tankar fortfarande är aktuella finns det många som kan vittna om. Inte minst bland dagens unga formgivare står han högt i kurs. Hans Nationalmuseiskåp har fått flera formhyllningar och hans textilier är en inspirationskälla för många samtida mönsterformgivare både i Sverige och i andra länder.

Kring millennieskiftet fick intresset för Svenskt Tenn på nytt en internationell renässans. Brittisk-amerikanska inredningstidskriften Wallpaper återkom gång på gång till styrkan i Josef Franks design och när Ballantyne Cashmere ville skapa ett modernt koncept i sin prestigebutik i Milano tapetserade de väggarna med Franks textila mönster ”Brazil”.

Men så lyckades ju också Estrid Ericson och Josef Frank faktiskt skapa den där tidlösheten, som så många strävar efter men så få lyckas med.

LÄS MER

HANTVERK & KVALITET

”Made in Sweden” har alltid varit och kommer alltid att vara ett honnörsbegrepp på Svenskt Tenn. I princip hela sortimentet tillverkas i Sverige. Om det någon gång görs ett undantag så handlar det antingen om att kvalitativa leverantörer inte existerar eller att tillverkningskapaciteten inte finns.

Estrid Ericson var en stor vän av svenskt hantverk. Inspirerad av den brittiske Arts & Crafts-företrädaren William Morris satte hon handens verk högst av allt, och det är en inställning som lever kvar i företaget. Svenskt Tenn har än i dag ett uttalat mål att stödja och utveckla svenskt kvalitetshantverk. Bolagets ägare Kjell och Märta Beijers stiftelse och Svenskt Tenns styrelse har gett uttryckliga order om att aldrig tumma på kvaliteten.

Lokal produktion

En stor del av Josef Franks möbler tillverkas på samma småländska och sörmländska snickerier som levererat dem sedan 1950-talet. Glasen tillverkas bland annat i Reijmyre. Tygerna är i 100 procent bomull eller linne av högsta kvalitet. Mönstren screentrycks i en tidskrävande process – bara 60 meter av ett färgstarkt mönster som ”Hawaii” tar en hel dag att trycka. Men screentryck lönar sig ändå i längden. Inte minst för att det är en tryckprocess i vilken man kan arbeta med övertryck – man trycker till exempel blått på gult för att få en grön yta. Josef Frank var något av en specialist på detta, och det gav hans mönster en vacker och levande yta. I ”Brazil” arbetade han med så mycket som tre färger i övertryck. Att Frankmönstren trycks med reaktiv färg spelar också en roll för kvaliteten – både för känslan i textilen och för att den ska åldras vackert. Reaktiv färg går in i de textila fibrerna, till skillnad från pigmentfärg, som lägger sig på ytan. Kvaliteten på själva väven är naturligtvis också viktig för helheten.

Tennverkstaden i västra Götaland tillhör också de leverantörer som Svenskt Tenn samarbetat med sedan länge. Ett enda av Anna Petrus tennlejon kräver tjugo-trettio timmar av intensivt arbete. Tennet gjuts först i sex olika formar. Sedan ska alla delar poleras och det kräver speciella procedurer, eftersom lejonet är tungt och har många ojämna delar. Till slut fogas delarna samman. Processen har inte förändrats sedan det första lejonet tillverkades 1926. Till och med formarna är de ursprungliga.

Textil Window

HÅLLBARHETSFILOSOFI

Svenskt Tenns affärsidé bygger på långsiktighet, och produkterna är redan idag relativt hållbara i flera bemärkelser. Men även Svenskt Tenn kan bli bättre på hållbarhetsfrågor, och att höja kunskapsnivån är ett viktigt led i det arbetet.

I samarbete med Renée Andersson, en av Sveriges mest erfarna specialister inom produktion och mänskliga rättigheter, gjordes en grundläggande kartläggning av företagets samtliga produktionsprocesser. Kartläggningen sammanställdes därefter i skriften ”Svenskt Tenns Hållbarhetsfilosofi”.

Läs mer