Utställningar

Svenskt Tenn ställer ut – Som om av en tillfällighet
2016.02.09 - 2016.03.29




I samband med Stockholm Furniture & Light Fair rekonstruerar Svenskt Tenn tre interiörer av Josef Frank. Utställningen ”As If By Chance” speglar Josef Franks inredningsfilosofi Accidentismen – tanken att gestalta omgivningen som om den hade uppstått av en tillfällighet.

Josef Franks personliga stil gick tvärt emot 1930-talets strama funkisideal. Den var färgglad och mönstrad, inkluderade både högt och lågt och lånade en mängd uttryck från olika kulturer och tidsepoker. Han kallade filosofin för ”Accidentism” eller ”De lyckliga tillfälligheternas filosofi”.

Arkitekterna Mikael Bergquist och Olof Michélsen utkom 2005 med boken Accidentism. I utställningen As If By Chance har de rekonstruerat tre miljöer av Josef Frank med hjälp av Svensk Tenns nuvarande sortiment.





– Den första miljön är en boudoir med en lätt dekadent atmosfär. Den andra är en middagsdukning där det slumpmässiga och oordnade är en bärande princip. Den tredje miljön är en heterogen samling av möbler och lampor som påminner om ett samtal mellan en grupp individer med olika egenskaper och uttryck, säger Mikael Bergquist.

I utställningen vill Svenskt Tenn levandegöra Josef Franks tankar om hur man skapar en tidlös och personlig stil där ingen inredning blir den andra lik.

Miljöerna är noga genomtänkta men gestaltade som om de uppstått av en tillfällighet. De visar hur Josef Franks tankar om Accidentism kan omsättas i praktiken. Konst, möbler, mattor och accessoarer ser ut som att de hamnat där de är av en slump.






Svenskt Tenn välkomnar julen


2015.11.13 - 2015.12.26


I tesalongen doftar det av Svenskt Tenns egen teblandning och mjuk pepparkaka. Dekorationerna är framtagna och i Strandvägsgalleriet har det skapats julstämning i en inbjudande hemmiljö, med den traditionella julen som utgångspunkt. Det är uppdukat till middag, och i granen hänger nya julgransdekorationer. Erika Pekkari, Carina Seth Andersson och Birgitta Löwendahl är några av de formgivare som varit med och skapat Svenskt Tenns dekorationer i år. 







Svenskt Tenn lanserar även andra nyheter denna jul, både historisk formgivning av Josef Frank och av samtida formgivare. På det dukade bordet ligger en ny färgställning av Josef Franks mönster Celotocaulis i ljusgrått på vit botten, som senast var i produktion på 1980-talet. En samtida formgiven nyhet är en bricka i rostfritt stål och mässing som John Astbury och Karin Wallenbeck designat exklusivt för Svenskt Tenn. 

Dessutom säljs, i limiterad upplaga om 10 stycken, den ask som Andreas Beijer tog fram inom ramen för ett elevprojekt på Carl Malmsten Furniture Studies och som visades i en utställning på Svenskt Tenn 2014. Asken består av flera lager faner med en inre behållare i mässing. En glaskula utgör askens lock och genom den kan man se innehållet. Inspirationen kommer från ett fotografi taget av Lennart Nilsson, där Estrid Ericson håller upp en glaskula i vilken Josef Frank, som står i bakgrunden, speglas.






Nutida Svenskt Silver visas på Svenskt Tenn

2015.10.09 - 2015.11.08

Som ett led i Svenskt Tenns ambition att bidra till bevarandet av svenskt hantverk, får 15 silversmeder knutna till Nutida Svenskt Silver nu visa sina föremål i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm. Det är sammanlagt ett tjugotal föremål som visas på olika platser runt om i butiken och en karta leder fram till vart och ett av dem. Det mesta är helt nyproducerat och samtliga föremål är till salu.




Nutida Svenskt Silver grundades 1963 med syfte att stödja och stimulera det samtida silversmidet i Sverige. Föreningen består av en grupp silver- och guldsmeder som arbetar inom allt från smyckesformgivning
till konst.




De medverkande silversmederna är Petronella Eriksson, Emma Rapp, Inga Lagervall Ringblom, Maria Elmqvist, Caroline Lindholm, Åsa Hallqvist, Glenn Roll, Pernilla Sylwan, Thomas Raschke, Karlheinz Sauer, Annika Daevel, Josefine Davidsson, Tobias Birgersson, Ingrid Bärndal och Wolfgang Gessl.

Läs mer på www.nutida.nu

100 vaser med blommor i – En hommage till Estrid Ericsons höstutställning

2015.10.01 - 2015.11.01

1940 "Vaser kan man aldrig få för många, ty vasen måste vara vald till blommorna; de kommer annars inte till sin rätt. Man borde därför ha nästan lika många vaser som det finns arter av blommor"
– Estrid Ericson, 1940.

För Estrid Ericson var det viktigt med inslag av växter i både heminredning och dukning. Varje vecka tog hon med sig blommor och kvistar från sitt sommarhus på Tyresö för att dekorera butiken på Strandvägen 5. Den 1 oktober öppnar Svenskt Tenn utställningen ''100 vaser med blommor i'', en hyllning till Estrid Ericsons höstutställning från 1940. I samband med utställningen har fem nya vaser tagits fram ur arkivet. Vaserna är formgivna av Josef Frank 1957 och har nu för första gången tagits i produktion på Skrufs Glasbruk i Småland.

– Estrid Ericson blev under sin tid ofta omnämnd som Dukningarnas Drottning för sin unika förmåga att balansera det enkla, lite avskalade mot det överdådigt festliga. Hon blandade olika stilar och förde samman skilda material, färger och former till en helhet. Med utställningen vill vi förmedla inspiration till vackra dukningar och blomsterkompositioner i Estrid Ericsons anda, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.




 
Estrid Ericsons höstutställning 1940


Den 16 september 1940, på Estrid Ericsons 46-årsdag, var det premiär för höstutställningen "100 belysningar och 100 vaser med blommor i". Här visades Josef Franks klassiska golvlampor, men blomsterarrangemangen tilldrog sig det största intresset. I tidningarna hyllades Estrid Ericson, och överallt berättades det om vad som fanns med på utställningen. Det var praktfulla solrosor i en kruka på golvet, lönn- och cypressgrenar utställda vid väggarna och stora fång av ängsblommor i vaser. Även ett flertal köksväxter prydde utställningen; röda rabarberblad, en morot i glasvas, äppelgrenar och potatisblommor. Estrid Ericson ansåg att alla växter lämpade sig för vaser, men att det var viktigt att välja rätt; pampiga vaser för pampiga buketter och lätta vaser för skira växter.


Tidigare utställningar

 

Thomas Lissert

2015.09.04 - 2015.09.13


Thomas Lissert, 32, har tilldelats Svenskt Tenns designstipendium 2015 för sitt examensprojekt Make Up från Beckmans Designhögskola. Nu visas hans arbete hos Svenskt Tenn på Strandvägen i Stockholm.
I sitt examensarbete tog sig Thomas Lissert an en sliten soffa. Ägarens intresse för den hade minskat med tiden för att till slut helt ha förlorats. Thomas demonterade den och började utforska vad de olika delarna kunde användas till.

Av innertyget blev en klänning. Av klädseln och stoppningen vävdes en matta. Trästommen förvandlades till en stol, ett brickbord samt slevar och smörskedar. Dessa föremål visas tillsammans med en film som beskriver metoden i en utställning i butiken på Strandvägen 5 under perioden 4-13 september.

– En balanserad konsumtion och ett långsiktigt förhållningssätt till vår jords begränsade resurser är en nödvändighet och kommer ännu mer bli så i framtiden. Thomas Lissert lät detta vara ramen för den kreativa processen där han genom ett skickligt hantverk förädlade en förbrukad produkt, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.$0$0Fjädringen var i stort sett det enda som blev kvar av soffan. $0$0– Jag ville inte bara kasta ihop något med fjädringarna. De har i sig en rätt komplex sammansättning som man kanske skulle kunna utnyttja istället för att plocka isär dem. Jag har sparat dem i mitt materialbibliotek, säger Thomas Lissert.

En resa i Josef Franks mönstervärld


2015.05.28 – 2015.08.12

Brazil, Delhi, Hawai, Himalaya, La Plata, Manhattan, Teheran, Under Ekvatorn – det är namnen på några av de platser i Josef Franks mönstervärld som vi får möjlighet att besöka i Svenskt Tenns Strandvägsgalleri i sommar.
Josef Frank ritade sammanlagt omkring 200 mönster för textil, tapet och mattor, varav många med namn som associerar till resor eller platser i världen. Svenskt Tenn har i dag 17 sådana i sitt textilsortiment. De är nu samlade i Strandvägsgalleriet på Svenskt Tenn där de visas från den 28 maj till den 12 augusti.

Mest välkänt är kanske Manhattan. Det var ett av två kartmönster som Josef Frank ritade under sin tid som gästföreläsare i New York åren 1941-46. Det andra heter Dixieland, efter den nordamerikanska södern. I Dixieland avbildas Atlantens vatten som skummar mot stränderna på de omgivande kontinenterna. Det röda Afrika gestaltas med jättelika solrosor och det väldiga Amazonas av vattenmeloner. Mönstret trycktes första gången år 1974.
Ett annat mönster som visas är Anakreon, som Josef Frank ritade för Svenskt Tenn år 1938, med namn efter en grekisk skald från 500-talet f.Kr. Det mönstret har sitt ursprung i en 3500 år gammal fresk från palatset i Knossos på Kreta.

– Det var Estrid Ericson som först såg den minoiska väggmålningen, som Josef Frank sedan omsatte i ett textilmönster. De arbetade ofta så. De inspirerade varandra och utvecklade tillsammans en inredningsstil håller än i dag, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.$0$0Välkommen på en guidad visning av En resa i Josef Franks mönstervärld . Samling i Strandvägsgalleriet i Svenskt Tenns butik.




Biosfärens mönster

Svenskt Tenn och Beijerinstitutet visar samspelet människa-miljö. Delar av Svenskt Tenns vinst går via en stiftelse till forskning vid Beijerinstitutet. Nu invigs utställningen som visualiserar forskningen om samspelet mellan människan och biosfären.



Begreppet ''biosfär'' myntades 1875 av forskaren Eduard Suess och syftar på det tunna skikt kring jordklotet som hyser biologiskt liv, det vill säga alla levande organismer i jordens alla ekosystem, människan inkluderad. $0$0– I stort sett all mänsklig aktivitet har på ett eller annat sätt effekter på biosfären. Vi vill medverka till att sprida den kunskapen och dess betydelse för planetens och vår framtid, samtidigt som vi vill förtydliga det faktum att alla Svenskt Tenns kunder är med och bidrar till den viktiga forskningen på området, säger Maria Veerasamy, vd på Svenskt Tenn. Läs mer om Biosfärens mönster i vår folder.



Utställningen Biosfärens mönster har fyra konstnärer – Eric Ericson, Jesper Waldersten, Liselotte Watkins och Stina Wirsén – i varsin affisch tolkat Beijerinstitutets forskning om samspelet mellan människa och miljö, som Svenskt Tenns vinst bidrar till. Affischerna är tryckta på duk 50x70 cm och försedda med trälist och snöre av läder. Pris 650 kronor styck. Utställningen pågår från 15 april till 15 juni.

Svenskt Tenn visar utställning av Oscarsnominerad scenograf

2015.02.03 – 2015.03.29


Hur skulle det se ut om en man använde Svenskt Tenns klassiska möbler, textilier och accessoarer för att skapa scenografi till en film som utspelar sig på 1930-, 1950- eller 1980-talet? Svaret finns i utställningen ”Three Decades” av den prisbelönta brittiska scenografen Maria Djurkovic som har öppnat i butiken på Strandvägen i Stockholm.



Maria Djurkovic är skaparen av de visuella miljöerna i filmer som ’’Tinker Tailor Soldier Spy’’, ’’Billy Elliot’’ och den bioaktuella ’’The Imitation game’’ för vilken hon är nominerad till en Oscar. Hon använder gärna föremål från Svenskt Tenn i sitt arbete. Många minns scenerna i ’’Mamma Mia’’, där Meryl Streep omges av Josef Franks färgsprakande mönster. Maria Djurkovic gillade kopplingen till Sverige och ABBA och bad att få låna textil av Svenskt
Tenn.



Nu visar Svenskt Tenn en utställning, som består av tre rum där Maria Djurkovic har tagit utgångspunkt i textilier som för henne tydligast framkallar känslan av 1930-, 1950- och 1980-talen: Rox & Fix, Terrazzo och Tulpaner av Josef Frank.

Interview with Maria Djurkovic



What is typical for you as a set designer?
As a production designer I am responsible for the overall look of the film. That is a physical look. Except for the clothes of the actors. The esthetic look, the mood for the film. I am also responsible for all the sets that are build and together with the director we make all the choices together about all the locations that we are shooting in.

How would you describe why your set design has become so successful?
The key thing is to be completely passionate about your work. I have been doing it for my entire life, career, I am also quite choosy about the projects that I take, and I think that has a lot to do with it also. You tend to be only as good as the last project as you did.

You are said to be a perfectionist, is that a reason for your success?
I am, and it is probably a complete night mare for everybody that I work with…

How did you come to the Three Decade theme?
Well, for me do period settings was a no brainer. This was slightly was more of a challenge, because it was not the case of just go out to a prop house and then furnish the room.  I had to use Svenskt Tenn products and interestingly, the design was so ahead of its time, so in a way, it was not typical for its time. Most of the incredible fabrics that mostly were designed in the forties appeared to be much more modern than that. My starting point was the textile because that was to dominate the three spaces, I chose textiles that most typified the periods for me, Rox & Fix with its shapes just had a sort of 30s feel, the Terazzo, with its geometric look was just right for the 50s, Tulip is like the most 80s flower I can think of.

Did you imagine someone living in the rooms?
Rather than thinking about a specific person it was more the essence of combining the decade with the Svenskt Tenn esthetic. It was more like, how would one of your customer decorate their home in that era.

Röhsska Museet visar utställning om Estrid Ericson

2015.01.27 – 2015.03.01

Den 27 januari öppnar Röhsska museet i Göteborg utställningen Mistress of Modern om Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Utställningen visades 2014 på Sven-Harrys Konstmuseum i Stockholm, där den blev konsthallens hittills mest välbesökta.



Estrid Ericson var en pionjär för kvinnligt entreprenörskap inom designområdet och en av 1900-talets mest inflytelserika svenska miljöskapare. Hennes heminredningsideal präglas av en stor omsorg om detaljerna och hon blandade friskt nytt och gammalt och fyllde rummen med utvalda föremål från jordens alla hörn. Stilen väckte genklang internationellt. I samband med en utställning i USA 1939 kallade tidskriften House and Garden Estrid Ericson för Mistress of Modern – vilket också är namnet på Röhsska museets utställning.

Utställningen visas i samarbete med Svenskt Tenn och kureras av Karin Södergren och Cilla Ramnek. Föremålen i utställningen kommer huvudsakligen från Svenskt Tenns arkiv och samlingar.$0$0För mer information besök www.rohsska.se

Svenskt Tenns Julmarknad


Från den 14 november råder julstämning i Svenskt Tenns butik och webshop. Formgivaren Carina Seth Andersson har tagit fram en serie juldekorationer, bland annat glaskulor med tofsar i olika färger, papperskurbits och en toppstjärna i mässing. Erika Pekkaris juldekorationer i mässing har tillverkats i en försilvrad variant och dessutom presenteras inte mindre än 10 nyproducerade tennföremål ur Svenskt Tenns arkiv. Till många hittade Estrid Ericson inspiration till under sina resor. Två kinesiska statyetter från Mingtiden (1368-1644) blev till exempel förlagor till en egen version i tenn, som även finns i förgylld version.

Julmarknaden står fram till den 23 december. Klicka här för öppettider.


Lanserat tenn från Svenskt Tenns arkiv

2014.11.06

Estrid Ericson grundade Svenskt Tenn som en kombinerad butik och tennverkstad år 1924 på Smålandsgatan i Stockholm. Bara trettio år gammal har teckningsläraren Estrid Ericson från Hjo investerat arvet hon just fått från sin far i ett eget företag.



Tillsammans med den etablerade tennkonstnären Nils Fougstedt tillverkar de moderiktig tennkonst den lilla verkstaden bakom butiken. Tenn blir snabbt etablerat sig som ett av tidens mest spännande material och Svenskt Tenn, som är en etablerad kvalitetsbeteckning, ter sig som ett namn i tiden. År 1927 flyttade verksamheten till Strandvägen 5.

2014 är det 90 år sedan Svenskt Tenn grundades. I samband med 90 årsjubiléet relanseras ett antal tennföremål och smycken ur företagets arkiv och samlingar. Produkterna visas nu tillsammans med nylanserad samtida formgivning i en miniutställning i Svenskt Tenns butik på Strandvägen 5.

Svenskt Tenn dukar upp till fest

2014.10.03-2014.11.03

Fria visningar av utställningen anordnas på fredagar 3, 10, 17 och 24 oktober kl 15. Samling vid ingången till Strandvägsgalleriet i butiken.

Att Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson bemästrade dukningskonsten är väl dokumenterat. Den utställning som öppnar i morgon bjuder på inspiration till vackra bord där nyproducerade föremål ur Svenskt Tenns arkiv blandas med ny formgivning helt i Estrid Ericsons anda. – Det som förenar är kvaliteten i formgivning, material och hantverk. Blandningen av äldre och nyare föremål i olika färger och material skapar en personlig inredningsstil som också håller över tid, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Svenskt tenn dukar upp  till fest

Estrid Ericson växte upp i en hotellfamilj och kanske blev det naturligt att utveckla duknings-konsten vidare efter det. 1933 bjöd hon in till en större utställning på Svenskt Tenn med rubriken ’’Bord, duka dig’’ där hon visade upp bord arrangerade i olika stilar. Nu öppnar Svenskt Tenn en ny utställning med dukningar skapade i samma anda men med många nutida inslag.$0$0I utställningen visar Svenskt Tenn flera nyproducerade föremål ur sitt arkiv: ett matbord, en böjträstol i fyra färger (grön, korall, svart och vit) och en hög tennljusstake med skaft i bambu av Josef Frank, en vas av Anna Petrus, samt en bordsspegel i tenn. Samtliga finns nu till försäljning.$0$0Utställningen pågår till och med den 3 november i butiken på Strandvägen 5. Välkommen.

En hyllning till möbelformgivaren Josef Frank

2014.08.23-2014.09.27

Josef Franks färgsprakande mönsterprakt som känns igen från textilier, tapeter och mattor, är det som många först kommer att tänka på när de hör namnet Josef Frank. Men han var framför allt en framstående möbeldesigner. Det är mot denna del av hans livsgärning som ljuset riktas i den hyllningsutställning som visas nu på Svenskt Tenn.



I samband med utställningen lanserar Svenskt Tenn åtta möbelpjäser av Josef Frank, varav några tillverkas för första gången. De visas i en utställning som byggts upp utifrån formgivarens inredningsfilosofi.

Samtidigt släpps en ny bok om Josef Frank skriven av en av Sveriges främsta kännare av Franks omfattande arbete, Kristina Wängberg-Eriksson. Medförfattare är Jan Christer Eriksson, tillika make.

Josef Frank Möbelformgivaren får vi följa hans gärning med koncentration på just möbelskapandet. Han svarade för omkring 1800 möbelpjäser, 160 tygmönster och ett hundratal lampor. Därtill ritade han ett antal byggnader. I boken visar författarna hur Franks enkla blyertsskisser förvandlas till färdiga bord, stolar och generösa soffor – möbler som blivit ikoner och i dag lockar en ny formintresserad publik.

Konsten i utställningen är inlånad från Moderna Samlare. Utställningen pågår 23 augusti till den 27 september i butiken på Strandvägen 5.

Till Mexiko i Estrid Ericsons fotspår

2014.06.11 – 2014.08.17

Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson reste till Mexiko 1939. Med sig hem hade hon 70 lådor med föremål med vilka hon skapade en utställning med mexikanskt tema i butiken på Strandvägen 5. Nu öppnar Svenskt Tenn en ny Mexiko-utställning med hantverk inköpt under en resa i Estrid Ericsons fotspår 2013.



– ’’The world is a book and he who stays at home reads only one page’’ var ett av Estrid Ericsons favoritcitat, som hon bland annat lät gravera in på en tändsticksask i tenn. Resandet var en av hennes främsta inspirationskällor och hon letade ständigt efter föremål som Svenskt Tenn kunde vara ensamma om att sälja i Sverige, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.$0$0Inköpsresorna tog henne till många länder och våren 1939 reste hon tillsammans med sin väninna Ragnhild Lundberg till Mexiko. Hon sökte själv upp olika tillverkare och gjorde sina beställningar direkt från dem. Till hösten kom båtlaster med mexikanska föremål som fyllde butiken på Strandvägen i Stockholm. Utställningen, som blev en av de mest uppskattade i företagets historia dittills.

I dag invigs en ny utställning där Svenskt Tenn visar handplockade föremål från en Mexiko-resa i Estrid Ericsons fotspår som genomfördes i höstas. Alla föremål är till försäljning.


Bild från Estrid Ericsons Mexiko-utställning 1939.

– Det var väldigt spännande att följa i Estrid Ericsons fotspår. Vi har kunnat återfinna en del av de föremål som hon valde under sin resa, och dessutom hittade vi mycket annat oerhört vackert hantverk som helt enkelt inte har gått att motstå, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn. $0$0Utställningen pågår till den 17 augusti i butiken på Strandvägen 5 i Stockholm.

Sobert & Elegant

2014.04.04 – 2014.06.01


Utställningen Sobert & Elegant är en hyllning till Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson och hennes inredningsstil före samarbetet med Josef Frank. Estrid Ericson var en skicklig formgivare och knöt till sig den tidens kända namn, som Uno Åhrén, Björn Trägårdh, Anna Petrus och Edvin Öhrström. Föremål och möbler gavs en modernistisk, klassicistisk form, helt enligt tidens ideal.



-Estrid Ericson var en stilsäker person som har betytt mycket för den svenska formhistorien. Det vill vi visa med hjälp av bilder och föremål från tiden, tillsammans med senare design som passar till stilen, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

1934 började samarbetet med Josef Frank. Estrid Ericson blev fångad av Franks fantasifulla mönstervärld och humanistiska inredningsfilosofi och Svenskt Tenn kom med tiden att präglas av Josef Franks formspråk. Men 1932 var Estrid Ericsons stil fortfarande en annan: ’’Allt i rummet ska vara sobert och elegant. Jag håller styvt på de neutrala färgerna när det gäller heminredningen. Rummet skall verka lugnt och sansat, inget överdåd i färger bör förekomma’’, lär Ericson ha sagt.



Två av Estrid Ericsons interiörer skapade före samarbetet med Josef Frank.


Fornasetti at Svenskt Tenn

2014.02.04 – 2014.03.30

2014 fyller Svenskt Tenn 90 år. Firandet pågår hela året med fokus på grundaren Estrid Ericson och inleds med en utställning som lyfter fram samarbetet med det italienska designföretaget Fornasetti.

Piero Fornasetti (1913-1988) var en italiensk målare, skulptör och designer som under sin karriär skapade över 13 000 produkter med ett formspråk som omedelbart känns igen. Han anses vara en av 1900-talets främsta kreativa talanger. $0$0Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson och Piero Fornasetti var vänner och hyste stor ömsesidig respekt för varandras skapande. De inledde sitt samarbete redan år 1946 när Fornasetti producerade Stockholmstallriken, med en kartbild ritad av Josef Frank, åt Svenskt Tenn. Genom att inreda med kartor ville Estrid Ericson bjuda in världen i hemmet.



Svenskt Tenn har fortfarande ensamrätt till Fornasettis produkter i Sverige, undantaget textil och tapet. Till utställningen har ett nytt limiterat fat tagits fram.

I dag är det Pieros son, Barnaba Fornasetti, som för traditionen vidare. I företagets ateljé arbetar skickliga hantverkare med samma tekniker som användes när de allra första produkterna togs fram. Färg appliceras för hand med utgångspunkt i originalmönstren.

Galerie Donner c/o Svenskt Tenn

2013.10.09 – 2013.11.03


Mellan den 17 och 29 september visade Galerie Donner i Helsingfors en utställning där klassiska inredningsförmål från Svenskt Tenn visades tillsammans med galleriets egna antikviteter. Galerie Donner ställer nu ut hos Svenskt Tenn och låter deras, mestadels svenska 1700-tals antikviteter, möta Josef Franks och Estrid Ericsons tidlösa formgivning.

– Precis som i fallet med de finländska klassikerna, som Aalto, handlar det om att förvalta ett kulturarv och om att värna om en hållbar, tidlös design som kan gå i arv från generation till generation, säger antikhandlare Arthur Aminoff, som är en av de drivande krafterna bakom projektet.

Galrie Donner c/o Galerie Donner

På Svenskt Tenn har Galerie Donners antikhandlare Arthur Aminoff tillsammans med Svenskt Tenns kreatör Karin Södergren skapat en personlig inredning genom att blanda olika stilar, färger och mönster. Vackra antikviteter tillsammans med möbler och textil av Josef Frank och Estrid Ericson ger utställningen en spännande karaktär. Samtliga föremål är till salu.

Galerie Donner

Svenskt Tenn visar unik samling skulpturer av HC Ericson

2013.09.27 – 2013.10.13

Hans Christer HC Ericson (1945-2012) var en av Sveriges främsta grafisk formgivare, bland annat uppmärksammad för sin bokkonst och sina uppdrag för företag som Lammhults, Kosta Boda och Gärsnäs. Han har haft flera separatutställningar och finns representerad på Nationalmuseum, Röhsska Museet, Statens Konstråd och Nasjonalmuseet i Oslo.

När Eric Ericson och hans syskon gick igenom det som deras far, formgivaren HC Ericson, lämnat efter sig, fann de en oväntad skatt. I ett förråd fanns en stor samling skulpturer som HC Ericson skapat i olika sammanhang under sitt liv.

 

Eric Ericson, själv formgivare, har skapat flera produkter som finns i Svenskt Tenns sortiment i dag, senast en graverad handspegel.

– Varje bokstav eller siffra är hantverksmässigt tillverkad i trä. Kombinationen av utsökt formgivning och fokus på kvalitet i hantverk och material är något som förenar H C Ericsons skulpturer med Svenskt Tenns sortiment, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Skulpturerna visas i butiken på Strandvägen 5 fram till den 13 oktober för att sedan säljas till förmån för Cathrine von Hauswolffs Stiftelse.

Svenskt Tenn c/o Galerie Donner i Helsingfors

2013.09.17 - 2013.09.29


Mellan 17 och 29 september visar Galerie Donner i Helsingfors en utställning där klassiska inredningsföremål från Svenskt Tenn visas tillsammans med butikens egna antikviteter. Det är Svenskt Tenns inredningsarkitekter som skapar utställningen, där samtliga föremål är till salu.



– Utställningen är Svenskt Tenns första i Finland. Projektet föddes ur ett gemensamt intresse för hållbarhet och kvalitet i design, hantverk och material, och senare i höst kommer vi att visa utvalda antikviteter från Galerie Donner i möbleringarna i vår butik på Strandvägen i Stockholm, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.  $0$0På Galerie Donner visar Svenskt Tenns inredningsarkitekter hur de skapar en personlig inredning genom att blanda olika stilar, färger och mönster. I de många privata hem och offentliga miljöer som de inreder finns ofta vackra antikviteter, som tillsammans med möbler och textil av Josef Frank och Estrid Ericson ger rummen en karaktär som håller i längden.

Galerie Donner

– Precis som i fallet med de finländska klassikerna, som Aalto, handlar det om att förvalta ett kulturarv och om att värna om en hållbar, tidlös design som kan gå i arv från generation till generation, säger antikhandlare Arthur Aminoff, som är en av de drivande krafterna bakom projektet.

Svenskt Tenn visar Carina Seth Anderssons formgivning

2013.05.31 – 2013.08.20


Carina Seth Andersson är utbildad vid Konstfack på linjen för keramik och glas. Under de senaste åren har Carinas arbeten visats i flera internationella utställningar och de finns även att se i Victoria and Albert Museum permanenta kollektionen i London. År 1994 representerade Carina Sverige på designtriennalen i Milano.

Carina Seth Anderssons vaser

För Svenskt Tenn har Carina Seth Andersson formgivit naturalistiskt inspirerade vaser, DaggStubbe och Kotte. Uppdraget var att skapa vaser som var funktionella, moderna och klassiska på samma gång. Carina har berättat att hon utgick från alla de exotiska föremål som Estrid Ericson tog med sig till Svenskt Tenn från världens alla hörn.

I utställningen visas även ett antal av Carinas handblåsta större vaser samt en serie mindre flaskor – flakonger – i svart och vitt glas. Samtliga är friblåsta med underfångsfärg och har antika knoppar som är inslipade med sand för respektive flaska.

Hjo firar 600 år med en utställning om Estrid Ericson och Svenskt Tenn

2013.05.21-2013.09.29

Hjo firar 600 år med en utställning om Estrid Ericson och Svenskt Tenn.

Endast 30 år gammal fick teckningslärarinnan Estrid Ericson från Hjo ett arv efter sin far. Detta blev startkapitalet till dagens Svenskt Tenn.
I samband med Hjos 600 års jubileum uppmärksammas Estrid Ericson i denna utställning vid namn Svenskt Tenn – Designklassiker sedan 1924. Utställningen visas i den skola Estrid Ericson gick som elev i och även senare kom att undervisa som teckningslärarinna vid. 


I utställningen finns både Estrid Ericsons egen design samt föremål formgivna av Josef Frank för Svenskt Tenn.
Den inredningsfilosofi som de utvecklade tillsammans var nyskapande och radikal på sin tid, men är i dag fortfarande lika aktuell. Svenskt Tenns inredningsarkitekter använder sig av den när de utför sina uppdrag i privata hem lika väl som ute på företag. Det handlar om att skapa personliga och trivsamma rum genom att blanda färger och former samt gammalt och nytt som man tycker om, istället för att följa några strikta regler om hur det ska vara.



Estrid Ericson drev framgångsrikt Svenskt Tenn vidare tills hon 85 år gammal sålde företaget till Kjell och Märta Beijers Stiftelse som lovade att bevara det för framtiden. Det överskott som verksamheten genererar tillfaller stiftelsen, som årligen ger bidrag till vetenskaplig forskning samt till bevarandet av svenskt hantverk.



För utställningsinformation se länk nedan.

Kulturkvarteret pedagogien

Sommar

2013.04.19-2013.05.26


När Svenskt Tenns inredningsarkitekter inreder offentliga miljöer och privata hem, inspireras de av den tidlösa inredningsfilosofi som Estrid Ericson och Josef Frank utvecklade redan på 1930-talet. Nu öppnar en utställning, där de visar somriga inredningar, i butiken på Strandvägen 5.



Svenskt Tenns inredningsarkitekter gör både små och stora inredningsuppdrag i privata hem, vilket kan omfatta allt från ett vardagsrum till hela bostaden, såväl i Sverige som utomlands. Till skillnad från vad många tror får man inte bara produkter från Svenskt Tenn. Tvärtom.

– Vi tar ofta fram specialsnickerier och använder möbler, lampor och textiler från många leverantörer, som vi blandar med utvalda föremål från Svenskt Tenn. Ingen inredning vi gör blir den andra lik, eftersom de riktar sig till olika personer, säger Katarina Abrahamsson, inredningsarkitekt på Svenskt Tenn.

Utställningen visas mellan den 19 april till den 26 maj. Svenskt Tenns inredningsarkitekter finns på plats under delar av utställningstiden för rådfrågning och samtal.

För att boka en tid med våra inredare se här.

Primavera- Textil inspiration-Inspirerande textil

2013.03.05-2013.05.19

I denna utställningen visas ett mångfald av textilier samt varianter på textilsömnad så som gardinuppsättningar, textiltapetsering, kuddar, lapptäcken, volanger etc.



Svenskt Tenns textilinredare hjälper gärna till med små och stora projekt. Textilinredarna finns för dig som önskar hjälp med allt från inspiration och val av textilier till gardinsömnad, stoppmöbler, kuddar, gardinstänger samt måttbeställda specialgardiner men även kompletta lösningar av textilier till ert hem.

Svenskt Tenns textilinredare kommer att finnas på plats under delar av utställningstiden samt under helgerna kommer en sömmerska arbeta i utställningen med sömnadsuppdrag. Titta gärna förbi för inspiration och samtal.

Be Perfectly Frank

2013.02.05-2013.03.31

Positionerad mellan konst och design, efterstravar Michael Anastassiades verk att skapa dialog, deltagande och interaktion. Som en hyllning till Josef Frank har Michael Anastassiades, for Svenskt Tenn, skapat en serie produkter där han lekt med begreppen uppriktighet och öppenhet genom att tolka och gestalta utvalda objekt som Josef Frank formgav genom åren.



Genom att förändra material, form eller funktion tillägnar sig föremålen en ny identitet som visar på alternativ till Josef Franks originalversion av föremålen utställningen tar Michael Anastassiades med besökaren på en resa där man får möta några välkända Josef Frank-foremal i ny tolkning.

Michael Anastassiades har på kort tid blivit en av de mest framtradande formgivarna pa den internationella designscenen. Hans föremål finns representerade i inredningar världen över och hans verk finns med i permanenta utställningar på både Museum of Modern Art i New York och på Victoria and Albert Museum i London samt pa MAK i Wien


Michael Anastassiades öppnade sin studio ar 1994. Tio år senare startade han sitt egna företag baserat pa sin kollektion av ljuskällor, möbler, smycken och formgivna föremål. Hans filosofi ar att skapa exceptionellt designade föremål av bestående värde. Michael Anastassiades har erhållit högskoleutbildning från både Londons Imperial College of Science Technology and Medicine samt fran Royal College of Art.

Han bor och verkar sedan länge i London. Utvalda produkter i denna serie av Michael Anastassiades produceras endast i begränsad upplaga medan vissa av produkterna kommer att finnas i Svenskt Tenns permanenta sortiment.

J Baker for Svenskt Tenn

23 oktober-31 december

Svenskt Tenn och det brittiska textilföretaget GP & J Baker har samarbetat sedan 1930-talet. Nu lanserar de tre nya textilmönster tillsammans.

Mönstren är hämtade ur GP & J Bakers arkiv medan färgställningarna är nya och utvalda för att passa in i Svenskt Tenns sortiment. Bröderna George Percival och James Baker var pionjärer inom textildesign. Deras företags historia sträcker sig ända tillbaka till år 1884. 40 år senare grundade teckningsläraren Estrid Ericson Svenskt Tenn i Stockholm. År 1934 inledde hon sitt livslånga samarbete med arkitekten och formgivaren Josef Frank och genom honom fick hon upp ögonen för GP & J Bakers klassiska mönster på tyger och tapeter.

Slutet av 1930-talet fick Estrid Ericson ensamrätt till fyra mönster som finns kvar i Svenskt Tenns sortiment än i dag. Inget avtal skrevs, men överenskommelsen har överlevt. Nu presenteras ytterligare tre textiler, exklusivt framtagna for Svenskt Tenn.

För att hylla detta samarbetet mellan Estrid Ericson och GP & J Baker står nu en utställning om GP & J Baker på Strandvägen 5 fram till årsskiftet.

Jubileumsutställning

28 september till 14 oktober, 2012
.

Ann Walls designstipendium delas ut till de elever som har gjort de bästa examenarbeten på landets designhögskolor. och med 2012 har sammanlagt 1 miljon kronor delats ut till 30 stipendiater sedan starten. $0$0Detta uppmärksammas i en jubileumsutställning pa Svenskt Tenn, där både årets och tidigare års stipendiater ställer ut sina arbeten.

Textilkonstverk, Cora Hamilton dag får tre studenter fran Konstfack och Beckmans ta emot Ann Walls Designstipendium 2012. Därmed har 30 stipendier till ett sammanlagt värde av över 1 miljon kronor delats ut sedan starten. Nu visar årets och många av tidigare års stipendiater sina examensarbeten i en utställning, som sträcker sig över hela Svenskt Tenn på Strandvagen 5.

Bland alla dem som visar sitt arbete i utställningen finns silversmeden Jenny Edlund och formgivaren Thomas Bernstrand, som tog emot Ann Wall-stipendiet 2002 respektive 2005. I år har juryn valt att belöna Mikael Axelsson från Beckmans samt Cora Hamilton och Jacob Erixson från Konstfack.



Ann Walls Designstipendium instiftades 1999. Stipendiet var en gåva till Ann Wall från Svenskt Tenns ägare – Kjell och Märta Beijers Stiftelse – när hon slutade efter 20 år som vd. Det syftar till att premiera unga begåvade formgivare samt bidra till en fördjupad syn på formgivningens roll i samhället. I juryn sitter Kerstin Wickman, Kersti Sandin Bulow, Jan von Gerber, Tom Hedqvist, Cathrine von Hauswolff, Thommy Bindefeld och Ann Wall.

Josef Frank Tapeter

23 agusti-14 oktober 2012

”Starka färger och kraftfulla mönster kan häva känslan av instängdhet. Till och med en kyffig skrubb kan bli spännande med en effektfull tapet.” menade Josef Frank när han år 1947 började skapa tapetmönster.

Frank hade en filosofi för hur man använder mönster i ett rum. Mönsterbilden var mycket olik beroende på om mönstret skulle användas for tyg, matta eller tapet. Frank ansåg att man bör anpassa mönstret efter dess användningsområde. De mönster Frank skapade på 1940-talet kom att bli de enda för tapet han gjorde under sin livstid. Idag tillverkar Svenskt Tenn dessa tapetmönster i egen regi utifrån Franks originalskisser.

Franks mönster genomsyras av ett personligt uttryck och en fantasi som andas frihet och glädje.

Frank skapade tapetmönster i kompositioner av stark färgglädje, organiska former och med en konstnärlig känsla. Frank ville att naturens färger och former, i nästan osynlig upprepning, skulle få oss att känna frihet och omväxling. Hemmet skulle tjäna som en tillflykt undan det hektiska vardagslivet.

Frank stiliserade ofta formerna i mönstren och höjde färgstyrkan för att nå maximal effekt och han blandade naturtroget och fantasifullt för att väcka förundran. Faran med en naturalistisk avbildning, hur tilltalande den än må vara vid första anblicken, är att magin uteblir ansåg han. Frank ville fånga den finstämda avvägningen mellan dröm och verklighet i sina mönster.

Tapeterna trycks i Sverige enligt gammal tradition med limfärgstryck. Limfärgstryck ger tapetmönstren en mer levande känsla. Denna teknik för oss så nära Franks original och mönsteridé som möjligt. $0$0Inte bara själva mönstret utan ocksa deras namn skulle sätta fantasin i rörelse. Ett bra namn i Franks tycke skulle klinga poetiskt och ha något gåtfullt eller lockande över sig som Paradiset, Sagoträd eller Söndagsmorgon. I Svenskt Tenns tapetkollektion ingår sex olika mönster. Dessa mönster finns i flera färgställningar vilket totalt ger ett urval på elva tapeter med alla färgvarianter inräknade.

Peter Odegaard

13-20 juni 2012


På Svenskt Tenn kan man hitta inspiration och produkter till vackra dukningar eller en fin gå-bort-present till midsommar. Mellan den 13 och 20 juni kan man samtidigt passa på att köpa färskpotatis, dill och fräscha sommarbuketter av kreatören Peter Odegaard, som gästar företaget med en liten blomsterbutik.

Peter Odegaard är som namnet avslöjar från Danmark, men har bott i Sverige i snart tjugo år och har bland annat drivit butiken Herr Peters Blomster i Stockholm. I dag jobbar han som frilansande kreatör.

Jag har haft nöjet att sätta blommor i vatten på Svenskt Tenn flera gånger genom åren. Jag har pyntat med granris och mistlar till jul och gjort extra fint vid festliga tillfällen. En blomsterbutik mitt bland Estrid Ericsons vaser och Josef Franks mönster är en gammal dröm som nu blir verklighet, säger Peter Odegaard.

Förutom sommarbuketter, färskpotatis och dill har Peter med sig sin senaste bok ’’Ljus och skugga’’ som han signerar och dekorerar med en blomma om man vill.

Peter Odegaard skapar med naturen som inspiration. Han använder säsongens blommor och blad och trädens grenar och frukter, precis som Estrid Ericson gjorde på sin tid när hon fyllde sitt hem med krukväxter och blommor som hon tog in från trädgården, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.


Foto: Per Ranung.

Peter Odegaard är på plats hos Svenskt Tenn på Strandvagen 5 den 13-20 juni.

I utställningen Masonite: Memoriam hyllar Folkform Masoniten


I utställningen presenteras en serie skåp exklusivt framtagna för Svenskt Tenn av Anna Holmquist och Chandra Ahlsell i designduon Folkform. Utgångspunkten är återfunna originalskivor av träfiberskivan Masonite från 1929. De kombineras i skåpen med de allra sista skivorna som tillverkades innan Sveriges sista Masonitfabrik lades ner i april 2011.



Utställningen är ett slags möte mellan förr och nu. Folkforms fyra olika modeller av skåp visas tillsammans med föremål från samma tid ur Svenskt Tenns sortiment, såsom Josef Franks Nationalmuseumskap och textilmönstret Terrazzo.

Masonitskivorna som skåpen är formgivna av fann man i ett gammalt lager. Det rör sig om de allra första produktproverna i olika färger och med olika ytstrukturer från 1929. I skåpen har de kombinerats med nyproducerade Masonitskivor från tiden strax innan fabriken stängdes.

Folkform har experimenterat med Masonit i omkring tio år och har länge arbetat nära fabriken i Rundvik. Duon bildades redan på Konstfack där de skapade sina uppmärksammade Masonitmöbler med inpressade blommor.

Varje skåp är unikt och kommer att finnas till försäljning efter utställningen.

Varje modell finns i en limiterad upplaga av fyra och kostar mellan 16 000-75 000 kronor styck.

Utställningen pågar fram till den 10 juni 2012.

Svenskt Tenn – Ett dukat bord



Estrid Ericson hade en passion för dukningar. I butiken skapade hon ofta dukningar för att inspirera kunderna. Nu har Svenskt Tenns kreatörer Karin Sodergren och Malin Palm dukat åtta olika bord som finns att beskåda i Strandvägsgalleriet. Dukningarna ramas in av fyra Josef Frank textilier samt ett magnifikt tallriksställ med delar av Svenskt Tenns samtliga porslinsserier. Dukningarna inleds med ett dukat bord för en person för att sedan avslutas med en festdukning för åtta personer. Där emellan kan man beskåda en Frukost i det gröna, En middag for två, Ett barnkalas, En vardagsmiddag samt En take-away middag framför.

Välkommen in att inspireras av utställningen Ett dukat bord.

Svenskt Tenn – en svensk klassiker

2011.09.09 - 2011.10.23
 


Svenskt Tenn – en svensk klassiker. «Rummets renhet – detaljernas rikedom» löd ett av Estrid Ericsons inredningsmantran. Svenskt Tenn är frukten av ett av designhistoriens mest lyckade samarbeten. Mötet mellan den österrikiske arkitekten Josef Frank och den svenska butiksinnehavaren Estrid Ericson i 1930-talets Stockholm skulle leda till en internationell inredningsstil som överlevde dem båda. Tillsammans skulle Josef Frank och Estrid Ericson skapa en stil med inslag av både wiensk elegans och svensk funkis. En stil som tvärt emot de ideal som florerade på 1930-talet var både färgglad och mönstrad, inkluderade högt och lagt och gjorde oförskräckta lån från allehanda kulturer och tider.

Men det hade den då 30-åriga Estrid Ericson naturligtvis inte en aning om, när hon startade sin butik Svenskt Tenn 1924. Här sålde hon tennkonst hon själv tillverkade i samarbete med tennkonstnären Nils Fougstedt. Tenn ansågs vara ett av tidens mest spännande material och «Svenskt Tenn», som var en etablerad kvalitetsbeteckning, tedde sig som ett namn i tiden.

Men det är inte bara det estetiska arvet som gör Svenskt Tenn speciellt, utan också företagsformen. Svenskt Tenn ägs av Kjell och Märta Beijers Stiftelse som främjar vetenskaplig och medicinsk forskning och undervisning i Sverige och som även stödjer fortlevnaden av kulturella och konstnärliga värden inom svensk heminredningstradition. Hög kvalitet och «Made in Sweden» har alltid varit honnörsbegrepp på Svenskt Tenn.

Möbelmässan 2010

Utställningen är både en historisk tillbakablick och en presentation av dagens produktion ritade av några av vår tids skickligaste formgivare och konsthantverkare. Ibland med koppling till historien. I februari 2011 gjorde till exempel formgivarna Monica Förster och Björn Kusoffsky en film och några handgjorda objekt med utgångspunkt från Josef Franks mönster Marble 4420. Inför Stockholm Furniture Fair 2011 har Monica Förster och Björn Kusoffsky bjudits in att göra en tolkning av Svenskt Tenn. De har tagit utgångspunkt i Josef Franks mönster Marble 4420.



Mönstret Marble 4420, som skiljer sig radikalt fran den övriga mönsterfloran, sägs ha ritats efter att Josef Frank mött Jackson Pollocks konst under tiden i New York på 1940-talet. Formgivaren Monica Förster och creative director Björn Kusoffsky har inspirerats av mönstret och skapat en tredimensionell installation med handgjorda objekt och en film som går djupare in Josef Franks mönstervarld. $0$0– Genom samarbetet får vi uppleva hur två av vår tids mest intressanta formgivare med modern teknik och kreativitet gör Josef Franks mönster levande. Och eftersom Svenskt Tenns butik tillfälligt befinner sig i en före detta biograf var det naturligt att välja filmmediet, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.
Film:Motion graphic designer Mika Pollack. Music by Nina Kinnert. Remix by Mika Pollack.


Nyhetsbrev